Dag 23 - Doubtful Sound

25 februari 2023 - Doubtful Sound, Nieuw-Zeeland

We hadden vandaag een dagtour naar Doubtful Sound die pas om 10:00 uur begon, dus hoefden we er vandaag niet zo vroeg uit en vertrokken rond 09:00 uur naar Manapouri. Dat is zo’n 20 minuten met de auto, dus weinig kilometers met de eigen auto en alleen maar zitten en genieten.

Na het inchecken en wat telefoontjes met het thuisfront, konden we aan boord gaan voor de eerste boottocht van de dag die ons over Lake Manapouri naar West Arm bracht. Dit gebied is zo afgelegen dat je niet zelf met de auto naar Doubtful Sound rijden maar dit gedeeltelijk per boot moet doen.

Vanaf West Arm is dit wel mogelijk, maar dat is alleen voorbehouden aan een aantal touroperators. Op deze manier blijft het gebied zo veel mogelijk zijn oorspronkelijke karakter behouden.

De bus bracht ons over Wilmot Pass dwars door Fiordland NP over bergen en door een prachtig bos. Gelukkig kunnen we een aantal keer uitstappen bij uitzichtpunten met mooie vergezichten.

Daarna waren we op de bestemming waar het allemaal om te doen is, Doubtful Sound., waar we op een andere boot zijn gestapt voor een 3 uur durende cruise door deze sound (bij ons beter bekend onder de naam Fjord).

We hadden ons natuurlijk vooraf goed ingelezen over wat we konden verwachten, maar dat strookte niet helemaal met de werkelijkheid. Het regent hier namelijk meer dan het droog is, en dat was vandaag zeker niet het geval met een strakblauwe lucht, zo’n 25 graden maar wel een stevige wind.

Betere omstandigheden om op het buitendek te gaan staan, maar we misten eigenlijk wel de mistige, rauwe omstandigheden met volle watervallen waar dit gebied zo bekend om staat. Desalniettemin was het een ervaring om tussen zulke grote rotswanden te varen, waarbij we ook nog 2 keer dolfijnen hebben gespot.

We zijn ook nog gestopt bij een groep zeehonden op een rots vlak bij de ingang van de sound. Het viel ons op dat er voornamelijk nog hele jonge zeehonden waren, waarvan er een aantal in een soort poedelbadje in het midden van de rots lekker aan het badderen waren.

Nadat de boot weer bij de steiger was aangemeerd gingen we weer terug met de bus en de boot over Lake Manapouri naar Manapouri om zelf weer terug naar ons appartement te rijden.

Hoewel we vandaag compleet verzorgd werden, merkten we ’s avonds toch wel dat het een lange vermoeiende dag was geweest. Vanavond dus niet te laat naar bed en weer goed uitrusten, want morgen gaan we naar Milford Sound. Maar hier kunnen we zelf naar toe rijden, en dat beloofd ook een prachtige scenic drive te worden.

BLN_8589BLN_8620BLN_8694BLN_8707BLN_8860TestBLN_8907BLN_9345BLN_9501BLN_9554BLN_9772BLN_9798BLN_9961DSC_0169

1. Heleen:
    25 februari 2023