We gaan weer op rondreis, en gaan naar ........Aotearoa!

9 juni 2021 - Katwijk aan Zee, Nederland

De coronapandemie heeft de wereld in het afgelopen jaar een stuk kleiner gemaakt, en ons veel beperkingen gebracht. Maar gelukkig lijkt er dan eindelijk weer wat licht aan het eind van de tunnel gloren, en kunnen we weer plannen gaan maken om een mooie rondreis te maken.

In eerste instantie was de keuze op Zuid-Amerika gevallen, maar uiteindelijk hebben we toch maar niet gekozen voor het reizen naar verschillende landen in dit werelddeel dat zo zwaar getroffen is door de coronapandemie. Het is nog maar de vraag of iedereen daar dan al gevaccineerd is, en of er dan geen restricties meer zijn met betrekking tot het bezoeken van bezienswaardigheden of de reismogelijkheden. Daarom toch maar gekozen voor een andere bestemming op onze bucketlist, Nieuw-Zeeland. De verwachting is dat het hier qua corona een stuk veiliger zal zijn en omdat we maar in 1 land rondreizen ook minder kans hebben op restricties in welke vorm dan ook.

O, wat hebben we er zin in om volgend jaar naar Nieuw-Zeeland te gaan, maar eerst uiteraard de voorpret van het plannen maken en waar we inmiddels al druk bezig mee zijn. We realiseren echter dat er toch nog wel enige onzekerheid is over het daadwerkelijk maken van de reis, want het kan natuurlijk gebeuren dat corona deze winter toch weer met voor restricties gaat zorgen. We zullen daarom eigenlijk alleen maar boekingen gaan maken die nog kort voor vertrek zonder opgaaf van reden te annuleren zijn. Dit zal onze rondreis waarschijnlijk wel iets duurder maken, maar liever iets meer betalen met deze zekerheid dan straks veel geld kwijt zijn zonder dat we op reis kunnen.

Wat zijn de plannen dan op dit moment? Reizen naar Nieuw-Zeeland is zo’n beetje de langste reis die er te maken is, daarom willen we dus zo lang mogelijk. Maar het verkrijgen van verlof zal ons waarschijnlijk beperken tot ongeveer 4,5 week.

De lokale zomer lijkt ons de ideale reistijd, maar we willen wel de grootste drukte ontlopen (wat als bijkomend voordeel heeft dat we niet de absolute hoofdprijs hoeven te betalen), en dan is de meest logische periode rond half februari tot eind maart. Hoewel nog niet in beton gegoten, hebben we wel het gevoel dat het dit wel zal gaan worden.

Tot die tijd moeten we nog wel keuzes gaan maken, omdat het onmogelijk is om alle highlights en hidden gems in 4,5 week te ervaren. En dat zal lastig genoeg zijn, want het is weliswaar niet zo’n heel groot land, maar het heeft wel heel veel te bieden.

Werk aan de winkel dus, om het voor ons perfecte reisschema te bepalen.

Verder is de enige resterende vraag, wat is het reisgezelschap? Gaan Janneke en Kees samen het avontuur aan, of krijgen ze nog gezelschap. Nou, daar lijkt het wel op maar is op dit moment nog niet helemaal zeker. Zou in ieder geval wel gezellig zijn…

De voorpret is in ieder geval begonnen en we hebben nog 8 maanden om alles voor te bereiden en alle benodigde reserveringen en boekingen te maken.