Dag 21 - Ehrenberg - San Diego

27 mei 2022 - San Diego, California, Verenigde Staten

Vanmorgen na het ontbijt weer vroeg vertrokken en Arizona achter ons gelaten, voor de laatste staat van onze rondreis California. Bij de staatsgrens weer onze dagelijkse Border Control check gehad, en na een goed uur rijden kwamen we in Mecca aan voor de Ladder / Painted Canyon Trail.

Als we met de trail beginnen, lopen we eerst door een slot canyon. Dit is een smalle doorgang tussen steile hoge rotswanden, en in dit geval moet er ook flink geklauterd worden, waarbij er zelfs gebruik gemaakt moet worden van ladders die daar gewoon staan. Wel een raar gezicht zo midden in zo'n slot canyon om een schuifladder te zien staan, maar anders wordt het haast onmogelijk om er door te lopen. Voordeel van dit gedeelte is dat je in ieder geval in de schaduw loopt, want het is inmiddels al ruim 30 graden geworden.

Na dit gedeelte loop je een stuk over een bergkam, je hebt hier dan ook mooi uitzicht over de omgeving en de canyon waar we hierna door terug naar het startpunt gaan lopen. Als we door de canyon lopen, komen we er achter dat dit niet het gemakkelijkste deel van de trail is zoals we voor aanvang eigenlijk dachten. Je loopt namelijk over een droge wash van steengruis en kiezels, waarin je bij elke stap wat wegzakt.

De wanden van de canyon maken dit overigens helemaal goed, want al de verschillende rotskleuren als gevolg van de metalen die daar in zitten maken het tot een genot om doorheen te lopen. Verder zien we ook een paar redelijk grote hagedissen. Ruben heeft daar gelukkig altijd een goed oog voor, want als je ze pas ziet als je te dichtbij bent zijn ze al weer weg naar hun schuilplaats.

Als we na zo'n 2 uur terug bij de auto zijn smaakt een koud colaatje wel heel goed, voor we via de dirt road weer naar de openbare weg rijden op weg naar San Diego. Ja inderdaad, de laatste bestemming van onze rondreis alweer.

We moeten daarvoor nog wel een leuke autorit maken door de Sonora woestijn en de ruige Santa Rosa Mountains. Het begin van de rit is vrij monotoon door een woestijngebied met lange kaarsrechte wegen en enkel wat cholla cactussen in het landschap (hoewel er ook enkele erg groene stukjes tussen zitten waar druiven en paprika's worden geteeld), maar het gedeelte door de Santa Rosa Mountains is totaal tegengesteld met steile zeer kronkelende smalle wegen.

Als we in San Diego aankomen merken we aan de drukte dat we in een echte grote stad zijn aangekomen, vooral nu op vrijdagmiddag ook Memorial weekend is aangebroken. Een van de drukste weekeinden in de Verenigde Staten. We hebben weer een prachtige kamer met uitzicht op de haven, en hebben we ons reisdoel om van Key West op het meest zuid-oostelijke puntje aan de Atlantische oceaan naar San Diego op het meest zuid-westelijke puntje aan de Stille oceaan te rijden.

En wat een temperatuurverschil ineens! Vanmorgen was het bij Mecca nog tegen de 40 graden, en nu is het hier in San Diego nog maar 18 graden. Na het inchecken hebben we maar gauw ergens onder uit de koffer een lange broek en een trui gepakt, want daar hadden we wel even behoefte aan. Alvast wennen aan Nederlandse temperaturen in ieder geval.

We zijn eigenlijk alleen nog wat gaan eten in San Diego, en zijn daarna de koffers gaan pakken voor morgen. Morgen vliegen we pas laat in de middag, dus hebben nog tijd om wat leuke dingen te doen voordat we naar het vliegveld voor de terugreis gaan.

1. Neeltje Van Ees:
    28 mei 2022
    Goedenavond allemaal
    Wat een pracht verhaal weer
    En ik lees morgen terug vliegen ik wens jullie een goede vlucht
    En wat een prachtige verhalen heb ik mogen lezen
    Klein beetje mee vereist met jullie
    Jullie kunnen op een schitterende reis terug kijken wat een belevenissen allemaal
    Nogmaals goede vlucht en wel thuis
  2. Henny Lammers:
    29 mei 2022
    Het einde alweer.Wat een mooie reis vol nieuwe herinneringen hebben jullie gemaakt.
    Goede reis naar huis,
    Groetjes Henny