Dag 19 - Mount Cook NP

21 februari 2023 - Mount Cook National Park, Nieuw-Zeeland

Ja hoor, vanmorgen scheen de zon toen we wakker werden. Gelukkig, want in de komende dagen krijgen we te maken met een koufront. We zijn 2 hele dagen in Mount Cook NP, en morgen gaat het zeker regenen dus moesten we vandaag maar zo veel mogelijk gaan doen.

We hadden vooraf de Glacier Explorers tour al geboekt, en dat was onze eerste activiteit van de dag. Vanaf de receptie van het hotel werden we met een bus tot vlak bij het Tasman-gletsjermeer gebracht. Het laatste stukje van ongeveer 1,5 km moesten we wandelen naar de steiger van de boot.

Inmiddels was er haast geen wolk meer aan de lucht en ook de temperatuur was al aardig opgelopen. Ideaal weer dus voor een boottocht tussen het gletsjerijs. En we hadden geluk want in de afgelopen weken was er regelmatig een stuk ijs van de gletsjer afgebroken.

Om een idee te geven over hoe imposant het allemaal wel niet is, even een opsomming van enkele feiten. De Tasman gletsjer zelf is 24 km lang en is 2 km breed en de terminal face (dat is het laatste stuk gletsjer dat als een ogenschijnlijk rechte wand in het water staat) is 1,5 km breed. De hoogte is 30 meter boven het water en 270 meter onder water.

Dat is natuurlijk immens groot, maar als je weet hoe groot hij ooit is geweest, is het nog maar een klein gedeelte. Hij was toen namelijk 600 meter hoog en wel 100 km lang. En met de huidige globale opwarming is berekend dat de gletsjer over 40 jaar helemaal weggesmolten zal zijn. Ongelooflijk als je je dat realiseert, maar vandaag zijn we er uiteraard vooral om er nog van te genieten.

In een kleine motorboot worden we door onze gids over het gletsjermeer geleid, en stoppen bij verschillende ijsblokken waarbij we goed de structuur kunnen zien en voelen.

Als we dan bij de Terminal Face zijn aangekomen zie je pas hoe imposant het is, hoewel we maar tot op 600 meter mogen komen omdat de laatste dagen regelmatig grote stukken ijs afbreken en met grof geweld in het water storten.

We hebben nog even gewacht, want je hoopt natuurlijk dat je getuige bent van het afbreken van een stuk ijs, maar helaas was dat niet het geval. Maar toen de boot weer had aangemeerd, waren we weer een ervaring (en heel veel informatie) rijker.

Zoals al aangegeven was er wat onzekerheid met betrekking tot het weer, maar de weersomstandigheden waren nog steeds erg goed, dus besloten we zo snel mogelijk starten met onze geplande hike.

De Hooker Valley Track heeft fantastische uitzichten op Mount Cook, loopt langs Muller Lake, Hooker River en Hooker Lake en over verschillende hangbruggen die allemaal even fotogeniek zijn. Eenmaal bij Hooker Lake aangekomen, met uitzicht op Hooker Glacier, was het inmiddels flink bewolkt en voelden we de eerste regendruppels al.

Vanaf dit punt moesten we dezelfde route nog teruglopen, maar dan gelukkig alleen nog maar heuvel af en een inmiddels toch redelijk vlagerige wind in de rug. We zijn redelijk droog bij ons appartement aangekomen, maar niet lang daarna is het stevig door gaan regenen.

Morgen hadden we een dag zonder activiteiten op de planning staan, en gelukkig hebben we vandaag bij prima weer alles al gedaan wat we op zeker in Mount Cook NP wilden zien en doen. De verwachting is dat het morgen echt de hele dag flink zal regenen, maar misschien zijn er nog wel een paar uurtjes waarin het (bijna) droog zal zijn zodat we toch nog wat kunnen ondernemen. Anders wordt het uitslapen, uitrusten en een spelletje doen. Maar dat is op z’n tijd ook best wel eens lekker met zo’n druk programma zoals we dat aan het afwerken zijn.

BLN_2883BLN_3142BLN_3166BLN_3191BLN_3208BLN_3268BLN_3569BLN_3596BLN_3673BLN_3733BLN_3885BLN_3895BLN_3948BLN_4228BLN_4342BLN_4613

1. Heleen:
    Wat een natuurpracht
  2. Leendert & Marjolein +kids:
    Bijzonder zeg!! Heel gaaaaf🤩🤩
  3. Hendrike:
    Heel indrukwekkend weer
  4. Neeltje Van Ees:
    Prachtig zeg
    Wat zien jullie mooie dingen allemaal
    Wat is de natuur toch schitterend
    Veel plezier nog
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes
  5. Ronalda en Bert:
    21 februari 2023
    Fantastische foto’s weer. De regen daar herken ik …… helaas misten we daardoor onze helicoptervlucht boven de gletsjer maar gelukkig konden we wel van de rest van al het moois genieten. Op naar nog meer moois!