Dag 31 - Franz Josef - Hokitika Gorge - Punakaiki

5 maart 2023 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

Vanaf vandaag gaan we ons dagelijks een stuk noordelijker verplaatsen richting Auckland, waarbij we onderweg een aantal bezienswaardigheden hebben uitgezocht om elke dag toch nog wat leuke uitstapjes te hebben.

De verwachting is dat vooral vanmorgen wat regen kan vallen, maar dat kan net zo goed de hele dag duren omdat we op een grensgebied zitten voor wat betreft de neerslag.

Als we vertrekken ziet het weer er nog prima uit, maar de bewolking neemt toe naar mate we dichter in de buurt bij Hokitika Gorge komen. Als we er aankomen is regent het een beetje, maar niet in die mate dat we er niet uit kunnen.

Hokitika Gorge is een kloof vlak bij de stad Hokitika, omringt door weelderige inheemse struiken. Het water dat door tot fijn poeder vergruisde rotsdeeltjes als gevolg van de kruipende gletsjer een mooie turquoise kleur heeft, steekt prachtig af tegen de frisgroene omgeving.

Via een korte wandeling lopen we door een bos met diverse uitzichtpunten op de kloof, en ook de 2 swingbridges zijn heerlijk wiebelende uitzichtpunten.

Daarna rijden we door naar Paparoa NP, waar de rotsen opmerkelijke geologische vormen hebben: Punakaiki Pancake Rocks. Tijdens de korte wandeling zien we dat de rotsen inderdaad doen denken aan enorme stapels versteende pannenkoeken.

Door duizenden jaren regen, wind en opstuivend water hebben zich laagjes kalksteen ontwikkeld, die gescheiden worden door dunne repen zachter kleisteen en tot als het ware een stapel pannenkoeken is geërodeerd.

Daarnaast zijn hier ook nog zogenaamde blowholes, ronde gaten die ook door erosie zijn ontstaan en waar het water onder hoge druk naar binnen stroomt. Vooral bij hoog getij zie je dan spectaculaire explosies van water en damp, maar helaas was het zo goed als laag getij toen wij daar waren, dus dat hebben we helaas niet kunnen zien.

Restte ons alleen nog de rit naar onze accommodatie voor vandaag, en dat was slechts 5 minuten rijden en bovendien weer een juweeltje.

Onze accommodatie voor vannacht is een compleet huis wat pal tegen het strand staat en een prachtig uitzicht over de Tasman Sea. We kunnen vanuit onze woonkomer zelfs Punakaiki Pancake Rocks zien. Verder ook een perfecte locatie bij zonsondergang!

Morgen rijden we naar Picton toe, om daar de ferry naar het Noordereiland te pakken. Hoewel er in de afgelopen weken veel gedoe is geweest met kapotte ferries, lijkt het er op dat onze sailing gewoon door gaat. Maar je weet het nooit met de ferry over de Cook Strait, dus fingers crossed!

BLN_4749BLN_4800DSC_0028BLN_4838BLN_4851BLN_4887BLN_5000BLN_5195DSC_0076BLN_5403BLN_5465BLN_5513BLN_5678BLN_5893BLN_6021DSC_0355 IMG_4915BLN_6293b6fa6d47-78d9-44b4-8f9d-d3778031fef5BLN_6333

1. Hendrike:
    5 maart 2023
    Wat mooi weer allemaal
  2. Neeltje Van Ees:
    5 maart 2023
    Wat een mooi’s allemaal weer
    Genieten hoor
  3. Leendert & Marjolein +kids: