Dag 30 - Franz Josef

4 maart 2023 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Omdat we onze helikopter tour vandaag om 12:30 uur hebben, zal het wel onze enige activiteit van de dag worden. We hebben namelijk besloten om vanmorgen wat langer op bed te blijven liggen en daarna rustig aan te doen.

Als we wakker worden is het wel wat bewolkter dan verwacht, maar het ziet er verder goed uit. Tijdens het ontbijt hebben we allemaal wel een beetje kriebels in de buik, de helikopter tour is altijd al een van de activiteiten geweest waar we speciaal naar uitgekeken hebben.

Op weg naar de tour operator, wat maar een paar minuten rijden is, zien we dat het inmiddels toch wel redelijk bewolkt is. Maar voor de rest zit het weer niet tegen.

Althans dat dachten we toen, want tot onze verbazing hoorden we bij de check-in dat het nog niet zeker was of de tour kon doorgaan. Uiterlijk 12:15 uur zou de beslissing genomen worden of het kon of niet.

Het bleek namelijk dat de bewolking als het ware boven op de gletsjer lag, wat een probleem is voor de helikopter om veilig te kunnen landen en dus (helaas) een goede reden zou zijn om het te annuleren.

Een van de gidsen vertelde dat dit wel vaker gebeurde, maar hoewel de kans erg klein was, dat de bewolking ook vrij snel kon oplossen en dat we toch nog de gletsjer op konden.

Na een klein uurtje wachten hadden we er niet echt veel vertrouwen meer in, en het was dan ook geen verrassing toen we de mededeling kregen dat onze tour was geannuleerd.

Het vervelendste is dat we het eigenlijk niet verwacht hadden, maar uiteraard veiligheid boven alles. We willen volgende week natuurlijk wel gezond weer thuiskomen. Aan de andere kant zou de beleving ook een stuk minder zijn geweest als we op die gletsjer bijna niets hadden kunnen zien door het beperkte zicht. Het is niet anders, dus doorschakelen naar wat anders.

Inmiddels hadden we tijdens het wachten een plan B gemaakt, en zijn een korte wandeling gaan maken naar een viewpoint waar we de terminal van de gletsjer zouden kunnen zien. Op zich een leuke wandeling maar we konden ook vanaf dit punt de gletsjer niet zien.

Wat overbleef was een dagje chillen in onze accommodatie, want aan de andere kant ook wel weer welkom was. We voelen in de stille momenten de vermoeidheid van de afgelopen weken inmiddels toch wel een beetje.

Morgen reizen we verder naar het noorden, en hoewel er vooral in de ochtend regen wordt verwacht hopen we dat het toch enigszins droog is als we bij Hokitika Gorge aankomen.

BLN_4292BLN_4648BLN_4713

1. Heleen:
    4 maart 2023
    Wat vreselijk jammer zeg. Jullie hadden je er zo op verheugd
  2. Leendert en Marjolein + kids:
    4 maart 2023
    Pff jammer zeg! Maarja veiligheid boven alles.
  3. Neeltje Van Ees:
    4 maart 2023
    Ohhh wat jammer van de helicopter vlucht
    Maar idd veiligheid boven alles
  4. Dineke:
    4 maart 2023
    Nee hè...dit is echt zo jammer🙈maar idd veiligheid boven alles ....groetjes
  5. Marielle:
    5 maart 2023