Dag 29 - Wanaka - Blue Pools - Thunder Creek Falls - Ship Creek - Franz Josef

3 maart 2023 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen moesten we weer vroeg uit de veren, want vandaag stond een zogenaamde verplaatsingsdag op het programma. Daarnaast was er een kans dat er later in de middag kans op wat neerslag zou zijn, dus hoe vroeger we op weg zouden gaan des te beter.

Kees was zelfs nog wat vroeger opgestaan, want na de zonsondergang van gisteravond bij Lake Wanaka zou de zonsopkomst (bij weinig bewolking) misschien nog wel beter geschikt zijn om wat foto’s te schieten.

Om 06:00 uur stond hij dus onder een prachtige maar nog aardenachten sterrenhemel bij Lake Wanaka en was getuige van een prachtige zonsopkomst.

Eenmaal terug bij de accommodatie hebben we lekker van het complementaire ontbijt gegeten, want in vergelijking wat we in Amerika gewend waren was dat wel even wennen om het elke morgen zelf klaar te moeten maken.

Onder een strakblauwe lucht vertrokken we daarna richting de West Coast en al snel kwamen de eerste wolken opzetten. Het was inmiddels zwaarbewolkt toen we bij Blue Pools in Mount Aspiring NP kwamen.

Hier stond een hike naar de eerdergenoemde meren op het programma waarbij je over een bospad langs een waterstroompje liep. Via 2 hangbruggen kwamen we uiteindelijk bij de Blue Pools die er redelijk blauw uitzagen, maar niet zo blauw als de zon er ook nog op geschenen had. Het was in ieder geval een leuke activiteit waarbij we ons ongeveer een uur vermaakt hebben.

Een kwartiertje verder met de auto was al de volgende bezienswaardigheid op zo’n 100 meter van de weg, Thunder Creek Falls, een 96 meter hoge waterval die langs de rotsen in de rivier valt. Vanaf een platform en op een aantal drooggevallen rotsblokken in de rivier was de waterval goed te zien.

Al snel reden we daarna Westland NP in, en het landschap veranderde geleidelijk in een weelderig bos op een heuvelachtige ondergrond. Het was een kleurenpalet van verschillende kleuren groen, en dan weet je 1 ding zeker; Het regent hier zeer regelmatig. En dat was inmiddels bij ons ook het geval, de neerslag was dus eerder dan verwacht gekomen maar misschien hoort dat er eigenlijk ook wel bij als je hier bent.

Toen we bij Ship Creek waren aangekomen regende het inmiddels stevig door, waardoor we besloten omdat we toch nog redelijk vroeg waren om een uurtje in de auto te wachten. De regenradar gaf namelijk aan dat er rond die tijd zelfs kans was op een waterig zonnetje.

Helaas werd het niet droog, waarop we toch maar in de druilerige regen de Dune Lake wandeling zijn gaan maken. De regen was niet eens het meest vervelende wat we daar ondervonden toen we uitstapten, dat waren de zwermen sandflies en dan vooral rond het parkeerterrein. Dit zijn minuscule vliegjes die verschrikkelijk kunnen steken. De vliegjes zijn nauwelijks te zien, maar de irritaties zijn uiterst irritant.

In feite kregen we tijdens de wandeling een ultieme regenwoud beleving. De met mos begroeide bomen, struiken en planten, zagen er nu glimmend van de regen nog veelkleuriger groen uit. Verder regende het, was het drukkend warm en natuurlijk ook nog die vervelende sandflies.

We besloten daarna toch maar gelijk door te rijden naar onze accommodatie voor de komende 2 dagen in Franz Josef. Door de lange dag reizen, maar ook eigenlijk omdat we zo langzamerhand voelen dat we al een maand elke dag op pad zijn om nieuwe indrukken op te doen.

Rond 16:00 uur waren we in Franz Josef aangekomen, waar we de rest van de dag lekker geluierd hebben en in de avonduren uiteraard nog een spelletje.

Voor je op vakantie gaat heb je altijd wel een paar activiteiten waar je met name naar uit kijkt. En daar hebben we er morgen ook een van op het programma staan; De helicopter tour naar, en glacierwalk op de Franz Josef gletsjer.

Hoewel het nu nog regent, zijn de weersverwachtingen dat de weersomstandigheden met een zonnige dag morgen optimaal zijn. Hopelijk hebben we het bij het rechte eind!

BLN_3965BLN_3977BLN_3983BLN_3993BLN_3997BLN_4021BLN_4046BLN_4059BLN_4053DSC_0005BLN_4088DSC_0029BLN_4102BLN_4115BLN_4122BLN_4139BLN_4211BLN_4257BLN_4263

1. Ellen:
    3 maart 2023
    Supergaaf! Geniet nog maar de laatste week🥰
  2. Neeltje Van Ees:
    3 maart 2023