Dag 27 - Queenstown

1 maart 2023 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen werden we wakker met vervelende berichten uit Katwijk, Janneke’s moeder had last van complicaties en was naar het ziekenhuis geweest. Daar bleek dat de vlekken op haar longen groter geworden waren, en dat de laatste behandeling van deze kuur is afgebroken. Verdrietige situatie dus, en we hopen dat er binnenkort toch nog met een andere behandeling kan worden gestart die hopelijk wel aan zal slaan.

Hoe fijn en gezellig we het hier aan de andere kant van de wereld ook hebben, op deze momenten voelen we ons (en Janneke in het bijzonder natuurlijk) erg verdrietig en wil je eigenlijk thuis zijn. We hebben echter nog een week vakantie voor de boeg en willen daar ook nog van genieten, want er staan ons nog zo veel leuke activiteiten te wachten.

De eerste activiteit van de dag was met een jet boat door Shotover River Canyon te varen. Nou ja, varen? Het was eerder laagvliegen langs de grillige rotspartijen terwijl er snelheden tot 85 km/u worden bereikt. Vooral de 360 graden spins waren echt fantastisch!

Rond de middag zijn we naar het centrum van Queenstown gegaan, we hebben daar de Kiwi Experience bezocht want het kan toch niet zo zijn dat we naar Nieuw-Zeeland zijn geweest en geen Kiwi hebben gezien.

De Kiwi Experience is een soort opvang voor meerdere inheemse vogelsoorten met uiteraard de Kiwi maaar bijvoorbeeld ook de Kea en de Karakiki. Het meest interessant is uiteraard de Kiwi omdat hij zo goed als uitgestorven was, maar dankzij organisaties zoals deze zijn er inmiddels een aantal leefgebieden waar de Kiwi weer kan leven. Omdat Kiwi’s nachtdieren zijn, zie je ze alleen in verblijven waar het erg donker is en fotograferen helaas verboden is. Maar we hebben ze gezien, en dat was een leuke ervaring!

Eerder deze week hadden we tijdens de Ben Lomond hike gezien dat er bij Bob’s Peak een Luge (rodel) baan was, en daar hebben we ook een aantal ritjes in gemaakt. Ook hier hebben we ons prima mee vermaakt, waarbij we allemaal als snelste bij de finish wilden komen en bij elke bocht elkaar de pas af wilden snijden.

De dag zat er toen weer op, en de enkel van Rick heeft zich ook prima gehouden. Hij heeft ook nog een enkel brace gekocht om nog wat meer steun te krijgen tijdens het lopen.

Morgen gaan we namelijk naar Wanaka en gaan daar Roy’s Peak beklimmen, met wellicht wel de meest bekende foto locatie van Nieuw-Zeeland met uitzicht over Lake Wanaka. Het zal echter de zwaarste hike van de vakantie worden met 1350 hoogtemeters, Rick gaat het in ieder geval proberen en hopelijk ook tot de top!

BLN_2593BLN_2658BLN_2679BLN_2723BLN_2803BLN_2862BLN_2978BLN_2997BLN_3052BLN_3081BLN_3097BLN_3218BLN_3236BLN_3251BLN_3301BLN_3341BLN_3354BLN_3382BLN_3391BLN_3412

1. Neeltje Van Ees:
    1 maart 2023
    Oh wat een naar nieuws uit Katwijk
    Sterkte
    Maar wat een mooi verhaal en prachtige foto’s
  2. Leendert & Marjolein +kids:
    1 maart 2023
    ❤❤❤
    Wat stoer Jann van de rodelbaan!