Status voorbereiding Nieuw-Zeeland 2023 - 18 juli 2021

18 juli 2021 - Katwijk aan Zee, Nederland

In de afgelopen weken hebben we veel kunnen plannen, regelen en vastleggen waardoor de plannen van onze rondreis steeds gedetailleerder worden.

Om te beginnen met waar we in onze vorige blog mee geëindigd waren, het is inmiddels duidelijk dat Kees en Janneke de rondreis niet samen gaan maken maar dat ze dit samen met Rosalie en Rick zullen doen. We kijken er met z'n vieren erg naar uit om dit avontuur samen te gaan beleven, en tot die tijd zullen we ongetwijfeld veel plezier aan de voorbereiding en het vooruitzicht hebben.

Een van de belangrijkste zaken is dat iedereen verlof voor de rondreis heeft en dat lijkt wel goed te komen. Kees dacht de reisperiode dusdanig gekozen te hebben dat dit goed te doen was met de project planning op zijn werk, maar dit bleek toch nog wat problemen op te gaan leveren. Gelukkig konden we in overleg de project planning dusdanig aanpassen, dat het inmiddels geen probleem meer is. Janneke heeft nog niet officieel haar verzoek tot verlof ingediend, maar het is de verwachting dat dit geen problemen op gaat leveren. Rick had tot nu toe de minste problemen met het verkrijgen van verlof, dat was zo geregeld. De werkgever van Rosalie is de enige die al een paar weken aan het pruttelen is, en het ziet er eigenlijk niet naar uit dat dit al op korte termijn opgelost gaat worden. We zijn er echter van overtuigd dat er links- of rechtsom een oplossing gaat komen.

Het is dus de bedoeling om vrijdag 18 februari naar Auckland in Nieuw-Zeeland af te reizen, en om op zaterdag 19 maart weer vanuit Christchurch terug naar Amsterdam te vliegen. Aan de hand van beschikbare informatie en reiservaringen denken we de voor ons ideale route te hebben uitgestippeld. De nadruk zal daarbij liggen op genieten van de natuur en dan met name op een actieve manier, en het bezoeken van steden beperkt zal blijven tot de drie grote steden Auckland, Wellington en Christchurch.

We beginnen de rondreis op het Noordereiland in Auckland en zullen ongeveer een week op dit eiland blijven, waarbij we dagelijks verplaatsen naar een andere bezienswaardigheid. We bezoeken dan onder andere het geothermische gebied rond Rotorua, en de nationale parken Tongariro en Egmont. Slechts een week maar, dus we moeten hier echt moeilijke keuzes maken. Helaas lijkt het niet mogelijk om met de boot naar het vulkanische White Island te gaan. Sinds de vulkaanuitbarsting in december 2019, waarbij er 22 slachtoffers vielen, is het "tijdelijk" niet mogelijk vanwege veiligheidsmaatregelen. We houden het in de gaten, en mocht blijken dat deze excursie toch mogelijk zal zijn dan zullen we op zeker het reisschema aanpassen. Want varen naar White Island en daar een uurtje tussen kraters en stoompluimen rond te lopen zal uiteraard wel een heel speciale ervaring zijn.

Op het zuidereiland zullen we drie weken rondreizen, waarbij we over het algemeen meerdere dagen op dezelfde locatie zullen blijven voor we weer verder reizen naar een andere bezienswaardigheid. Dit heeft te maken met het weer dat best wel veranderlijk is, en door meerdere dagen op een zelfde locatie te blijven, lopen we minder risico dat we activiteiten die hoog op onze to-do lijst staan als gevolg van slechte weersomstandigheden niet (optimaal) kunnen doen. We bezoeken hier onder andere Kaikoura met zijn sealife, de nationale parken Abel Tasman, Mount Cook, de fjorden bij Te Anau en de gletsjers bij Franz Josef.

De overnachtingen zijn allemaal gereserveerd en bevestigd, en die kunnen we eventueel nog kosteloos wijzigen als we andere plannen krijgen of zelfs annuleren, mochten we door corona omstandigheden hiertoe gedwongen worden. Verder blijven we uiteraard kijken of we onze reserveringen wellicht goedkoper, op een betere locatie of met meer comfort kunnen krijgen, want dan zullen we dat zeker niet nalaten.

In de komende weken hopen we dat iedereen goedkeuring voor verlof in deze periode krijgt, gaan we ons inlezen of we misschien nog wat interessante hidden gems kunnen inpassen en gaan we zo langzamerhand ook mogelijke vliegtickets in de gaten houden.

Al met al nog voldoende dingen te regelen, uitzoeken en in te lezen met nog 215 dagen te gaan!