Status voorbereiding Nieuw-Zeeland 2023 - 03 Januari 2023

3 januari 2023 - Katwijk aan Zee, Nederland

Inmiddels is het 2023 en zijn we precies een maand voor vertrek, dus weer eens tijd om een update van de voorbereidingen te bloggen.

Begin november hebben we gelukkig ook de vliegtickets kunnen boeken, en de vliegroute is inderdaad via de Verenigde Staten geworden. En hoewel het natuurlijk nog wel afwachten is hoe de situatie straks in de Verenigde Staten is, zijn we met de huidige corona ontwikkelingen erg blij dat we niet via China hoeven te vliegen.

Op de heenweg hebben we maar liefst 3 stopovers. Als eerste hebben we een stopover van 6,5 uur in New York, en als we geen vertragingen hebben gaan we dan een kort bezoek brengen aan Manhattan. De tweede stopover is in Houston, hier verblijven we 24 uur en hebben dan ook een hotel en een huurauto geregeld om wat uit te rusten maar ook wat bezienswaardigheden te kunnen bezoeken. Als laatste hebben we een stopover in Sydney, we zijn hier van ‘s morgens 7 tot ‘s avonds 7 en hebben zodoende voldoende tijd voor highlights zoals The Opera House en de Harbour Bridge te bezichtigen, en om daarna nog een paar uur op Bondi Beach te relaxen (het is daar dan rond de 27 graden, dus ideale weersomstandigheden) alvorens we tenslotte naar Auckland vertrekken.

Op de terugweg hebben we een overstap van 1,5 uur in San Francisco en 1,5 uur in New York en hebben daarmee de snelst mogelijke route uitgekozen.

Erg leuk dat we op de heenweg dus ook nog wereldsteden New York, Houston en Sydney kunnen bezoeken, voordat onze roadtrip pas echt gaat beginnen.

Consequentie van het bezoeken van de Verenigde Staten, Australie en Nieuw-Zeeland, is dat we ook voor al deze landen een visa waiver moeten aanvragen om het land binnen te komen. Een makkelijke manier om geld binnen te halen voor deze landen, want het is een formulier invullen, betalen, en binnen een kwartier heb je het inreisdocument via de email ontvangen.

We hebben in de afgelopen periode ook de beschikbaarheid van de ferry tussen Wellington en Picton in de gaten gehouden, en op een gegeven moment ook die geboekt omdat de afvaarten van onze keuze al redelijk vol dreigden te lopen en we anders minder zouden kunnen genieten van ons dagje relaxen in "The Wheelhouse" in Nelson met uitzicht op zee!

Het schijnt dat het toerisme dit jaar weer helemaal terug is op het niveau van voor de corona pandemie, en was het ook noodzaak om een aantal specifieke excursies die we op onze planning hebben staan te gaan boeken. Je bent maar een korte periode op een bepaalde locatie en als je dan een alternatief moet zoeken voor een activiteit die we eigenlijk absoluut willen doen zou dat wel zuur zijn. En goedkoper zal het toch wel niet gaan worden.

Zo hebben we bijvoorbeeld het “Sledgen” in Kaituna River, het zwemmen met dolfijnen, de cruises door Milford & Doubtful Sound en de helicopter tour naar Franz Josef Glacier al geboekt.

Alles wat echt belangrijk is, is dus vastgelegd en we kunnen met een gerust hart naar de vakantie toeleven.

Toch zullen we in de komende weken nog gaan checken of er zich nog buitenkansjes voor doen. Je ziet nog wel eens dat als hotels kamers over hebben, dat ze deze “dumpen” tegen aanzienlijk lagere prijzen waardoor we misschien voor een lagere prijs of op een betere locatie voor dezelfde prijs kunnen overnachten.

Alle seinen staan dus op groen, en we kunnen zo langzamerhand beginnen met aftellen. Nog maar 1 maand en dan is het zo ver!

1. Neeltje Van Ees:
    4 januari 2023
    Ik heb weer vol spanning zitten lezen
    Het klinkt allemaal weer super mooi
    Ik ga jullie zeker volgen
    Alvast een super mooie reis toegewenst
  2. Ronalda en Bert:
    22 januari 2023
    Leuk dat ik via deze link jullie kan volgen. Heb Rosalie en Rick al onze mooie ervaringen van onze reis naar NZ verteld en ze wellicht nog enthousiaster gemaakt. Het wordt onvergetelijk en idd een “once in a lifetime” ervaring. Geniet ook van de voorbereidingen en zie de updates wel verschijnen.
  3. Dineke:
    29 januari 2023
    Super leuk om dit te volgen m'n zoon Johan is daar in 2007 geweest 7weken rondgetrokken met een camper dus heb al prachtige foto's en filmpjes gezien van dit schitterende land....geniet van alles wat komen gaat...en onwijs veel plezier met z'n viertjes
  4. Corina:
    2 februari 2023
    Hele fijne onvergetelijke vakantie en geniet van alle mooie en nieuwe dingen die jullie beleven.
  5. Ada Guijt:
    3 februari 2023
    Wat leuk om jullie te volgen, ben benieuwd wat we allemaal krijgen te zien, veel plezier jullie