Dag 08 - Rotorua - Whakapapa Tongariro NP

10 februari 2023 - Nationaal park Tongariro, Nieuw-Zeeland

Na twee dagen Rotorua vertrekken we vanmorgen richting Tongariro NP, maar bezoeken eerst nog wel Wai-O-Tapu Thermal Wonderland. Dit is net als Waimangu Volcanic Valley een geothermisch park, maar de bezienswaardigheden zijn anders. In Wai-O-Tapu zijn de bezienswaardigheden veel meer zwavel georiënteerd en er hangt dan ook een kenmerkende rotte eierlucht.

Artist Palette is een ondiep meer dat op verschillende plaatsen andere kleuren heeft. Het kleurt onder meer groen, geel, blauw, rood en oranje. De kleuren worden veroorzaakt door zwavel en mineralen die op verschillende plekken vanuit de grond in het meer komen.

De Champagne Pool heeft net zoals champagne heel veel kleine bubbeltjes en verkleurd vanuit het midden van blauw naar groen tot oranje aan de randen. Al wandelend over het uitgezette parcours zijn we hier twee keer langs gekomen, de eerste keer zag je haast niets door alle stoomvorming maar een uurtje later was dat een stuk minder en waren de kleuren veel beter te zien.

Het meest onwaarschijnlijk ziet Devil’s Pool er echter uit, het water heeft een fluorescerend groene kleur. Wij dachten ook dat de foto’s gefotoshopt waren, maar weten na vandaag wel beter.

Na twee uur in het park te hebben doorgebracht zijn naar Whakapapa in Tongariro NP gereden. Met de Sky Waka Gondola zijn we toen eerst naar een hoogte van 2020 meter boven de zeespiegel gebracht, hier zijn we aan de eerste serieuze hike van de rondreis begonnen. De Skyline Track is een korte pittige hike over de bergkam van Mount Ruapehu naar de top op 2300 meter boven de zeespiegel.

Meestal heb je hier een fantastisch uitzicht over de rotsachtige structuren die de vulkanische zone Tongariro vormen, maar helaas lag de top vandaag tussen de wolken en was het er koud en mistig. We hadden natuurlijk het liefst van het uitzicht genoten, maar de hike zelf en de voorbij waaiende wolken op de top met de eeuwige sneew zorgden toch ook weer voor een unieke sfeer.

Eenmaal weer terug bij de Sky Waka Gondola hebben we eerst warme chocolademelk gedronken om ons zelf weer wat op te warmen en zijn daarna weer met de gondel naar beneden genomen. Inmiddels was het een beetje begonnen met spetteren, maar gelukkig was het tijdens de hike droog gebleven.

We hoefden daarna niet lang te rijden om bij onze accommodatie komen, want binnen 5 minuten waren we er al. Het is een authentieke trekkershut waar we 2 nachten zullen blijven, met een leuke veranda en uitzicht op Mount Tongariro.

Morgen is onze eerste echte hike dag, en gaan we misschien wel de mooiste hike van Nieuw-Zeeland lopen; de Tongariro Alpine Crossing, een hike van ruim 20km met veel hoogtemeters.

0103040502070612131415

1. Heleen:
    10 februari 2023
    Wat ziet het er weer prachtig uit. Indrukwekkend
  2. Ronalda en Bert:
    10 februari 2023
    Prachtige plaatjes en mooie plekjes. De natuur in al zijn woestheid. Mooi! En blijf genieten :-)!
  3. Neeltje Van Ees:
    11 februari 2023