Dag 15 - Abel Tasman NP

17 februari 2023 - Abel Tasman National Park, Nieuw-Zeeland

De dag begon vandaag met een lekker eigengemaakt ontbijtje van toast met voor ieder wat wils en een glaasje jus d’orange, voordat Kees, Rosalie en Rick zich moesten melden voor de canyoning tour. Het meetingpoint was bij de buren, het watertaxi bedrijf waar ook Abel Tasman Canyons hun uitvalsbasis heeft voor de canyoning tours in Abel Tasman NP.

Onze gids voor vandaag was Pepijn, een Nederlander dus dat was lekker makkelijk in de communicatie. Verder was het ook fijn dat we eigenlijk een VIP-tour hadden, omdat er verder geen andere personen met onze groep mee gingen.

Na een korte briefing gingen we de wetsuits passen en waren we zelf klaar voor vertrek. De watertaxi stond ook al klaar op een trailer, dus instappen en daarna werden we door een trekker naar het strand gereden.

De rit met de watertaxi duurde ongeveer een half uur en ging over een spiegelgladde zee. Onderweg hadden we uitzicht op schilderachtige strandjes, rotsformaties en bossen. Eenmaal in Anchorage aangekomen begon de 1,5 uur durende wandeling naar de ingang van de kloof door een bos, met schitterende uitzichtpunten over de baai van Anchorage.

Toen we bij de ingang van de kloof waren aangekomen, hebben we eerst nog een lekker broodje gegeten voor het echte werk ging beginnen. De wetsuits gingen aan, en dat was wel nodig want het water was best fris en het diende ook nog voor stootkussen zodat we niet helemaal bont en blauw beneden zouden komen.

Vanaf de ingang van de granieten kloof op de top zijn we de loop van de rivier gevolgd, in 3,5 uur springen, abseilen, klauteren, glijden, drijven en tokkelen omringt door een regenwoud kwamen we uiteindelijk uit in Cleopatra’s Pool. Als je een getrainde militair, zoals Rick bent, is dit natuurlijk een peulenschilletje. Maar Kees en Rosalie moesten vooral bij het springen hun grenzen verleggen.

Onderdeel van de tour was namelijk ook onder andere een sprong van 6 en 8 meter vanaf een rots in een waterpoel. Uiteindelijk hebben we allemaal het complete parcours afgelegd, mede door de goede begeleiding en uitleg van Pepijn. Voor elke activiteit kregen we een heldere uitleg, en hij wist ons op ons gemak te stellen zonder dat we druk voelden om iets te moeten doen. Er was namelijk altijd een “geheim paadje” waardoor je bepaalde activiteiten kon overslaan of iets gemakkelijker kon doen. (Hebben we gelukkig niet nodig gehad!)

Eenmaal weer terug op het strand van Anchorage hebben we de watertaxi weer terug genomen naar Marahau. Nu was de wind echter wat opgestoken en waren er leuke golven die zorgden leuke terugrit waarbij het buiswater ons af en toe nat maakte.

Janneke heeft zich vandaag ook prima vermaakt rond de lodge op het park, maar is ’s morgens ook een stukje gaan wandelen en heeft op een rotsblok op het strand daar heerlijk van het uitzicht genoten.

Het weer was vandaag top, met een vrijwel onbewolkte lucht en een graad of 24. We hebben daarom nog een paar uurtjes uitgerust op het terras van onze lodge onder het genot van een lekker koel drankje.

’s Avonds hebben we gebruik gemaakt van de gezamenlijke keukenfaciliteiten, en hebben voor het eerst deze vakantie lekker gebarbecued met BBQ-Chef Rick. Een lekker stukje vlees smaakte erg goed na de actieve dag die we achter de rug hebben.

Maar de dag was nog niet helemaal om, want Rosalie en Rick hadden de hot tub nog gereserveerd en konden nog een uurtje genieten van het warme water onder de sterrenhemel (en af en toe wat bewolking helaas)

Morgen moeten we Abel Tasman NP al verlaten, en gaan we op weg naar Kaikoura. Maar omdat het hier zo mooi is en we nog lang niet alles hebben gezien blijven we de hele dag nog in het park en rijden ’s avonds pas naar Kaikoura.

Opnieuw gaan we morgen een dag vullende activiteit doen, waarin we per boot, te voet en zwemmend Abel Tasman NP verder gaan verkennen.

@Pepijn,

super bedankt voor de deskundige maar ook amicale begeleiding, waardoor we echt een fantastische dag in de kloof van Torrent River hebben gehad. Ook top dat je zo snel de leuke foto’s voor ons beschikbaar hebt gemaakt, waarvan we er een paar gelijk bij het verhaal van vandaag op de blog kunnen plaatsen.

P2170021P2170063P2170066P2170071P2170081P2170103

P2170110

P2170015P2170009BLN_8622BLN_8655BLN_8669

BLN_8767

* Zie ook filmpje van 8m sprong onder tab Video

1. Johan:
    17 februari 2023
    Wauwie wat een supergave activiteit en heerlijk weer zo te zien! Kaikoura walvissen spotten neem ik aan...
  2. Ronalda en Bert:
    17 februari 2023
    Gave dag hoor! En superleuke foto’s!
  3. Leendert & Marjolein +kids:
    17 februari 2023
    Zooo dat ziet er vet uit zeg!! Helemaal leuk gehad zo te zien! &voor jou een heerlijk relax dagje Jans!! Ook even lekker💜
  4. Dineke:
    17 februari 2023
    Wat een geweldige excursie ( en heel stoer) en dan een heerlijke BBQ als toetje ....heel veel plezier met de volgende excursie 😘
  5. Neeltje Van Ees:
    18 februari 2023
    Fantastisch hoor schitterende activiteit
    Hele mooie dag geweest voor jullie