Dag 16 - Abel Tasman NP - Kaikoura

18 februari 2023 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Vandaag is het een vertrekdag, dus is het ’s morgens altijd een beetje onrustig. Oorspronkelijk zouden we al vroeg richting Kaikoura gaan rijden en hadden we onderweg een paar activiteiten en bezienswaardigheden, maar omdat we in Abel Tasman NP een dag later waren als gevolg van de cycloon Gebrielle blijven gaan we pas tegen de avond naar Kaikoura.

Om 08:30 uur moeten we al bij de watertaxi zijn, dus moeten we voor die tijd al ontbeten en uitgecheckt hebben. We nemen ons dan altijd voor om ’s avonds alles dan al klaar te leggen en de koffers zo goed als ingepakt te hebben staan, maar in de praktijk komt het er op neer dat we ’s avonds zo moe zijn dat we er eigenlijk niet aan denken. Gevolg is dus de eerdergenoemde onrust en soms een klein beetje stress.

We zijn (zoals gewoonlijk) ruim op tijd, en hebben weer een mooi plekje in de watertaxi. Wat elke keer ook erg leuk is, dat de boot op een trailer met een tractor naar het strand wordt gereden.

Deze keer varen we naar Bark Bay, en dat is normaal gesproken een klein uurtje varen. En waar het elke keer aan ligt weten we niet, maar na een kwartier kreeg de motor kuren en werden we afgezet op een strandje. Gelukkig hoefden we niet lang te wachten op een andere boot en konden we weer verder.

Vanaf Bark Bay zijn we gaan hiken naar Anchorage, een andere baai in Abel Tasman NP. We liepen voornamelijk door een tropisch regenwoud met halverwege een swingbridge en kwamen onderweg diverse uitzichtpunten en baaien met goudgele stranden tegen.

Abel Tasman NP heeft met 3,5 meter het grootste getijverschil van Nieuw-Zeeland, de kustlijn kan daardoor wel 300 meter verder liggen. We hadden met het uitstippelen van de route er voor gezorgd dat we met laag getij bij Anchorage zouden zijn.

Met laag getij, valt er namelijk een meer droog in de baai, waardoor je een stuk kunt afsnijden en zo 1,5 kilometer kan afsnijden. Het is echter ook erg leuk om over het net drooggevallen meer te lopen, omdat er onder andere veel kleine krabbetjes over de grond schieten en de ondergrond nog een beetje sompig is.

Vooraf hadden we de watertaxi van 16:00 uur geboekt, maar rond 14:15 uur waren we al op de opstapplek voor de watertaxi. We konden dus nog een kleine 2 uur op strand gaan liggen en een duik nemen, maar we konden ook proberen eerder een watertaxi te krijgen.

Met een schipper konden we regelen dat we rond 14:30 uur mee konden varen naar Marahau. We moesten ons wel splitsen, want Kees en Janneke gingen met deze schipper mee. Een collega schipper was gevraagd om een extra tussenstop te maken in Anchorage  en pikte Rosalie en Rick 10 minuten later op.

We konden nu een stuk vroeger naar Kaikoura vertrekken, en daardoor zouden we nog voor het donker in onze Beachfront Cottage aankomen. Kaikoura staat bekend om de zeedieren die hier te spotten zijn, en vlak bij de Beachfront Cottage ligt een uitkijkpunt op een kolonie zeehonden.

Er lagen wel meer dan 100 voornamelijk jonge zeehonden op de rotsen, hoewel we redelijk hoog boven de rotsen stonden, was het wel erg leuk om te zien. We zijn er een kwartiertje gebleven voor we naar de Beachfront Cottage zijn gegaan.

Ook hier is weer een barbecue, dus hebben we lekker een broodje hamburger van de barbecue gegeten, voordat we vroeg naar bed zijn gegaan. Morgen moeten we ons namelijk om 05:15 uur al melden voor de volgende activiteit, we gaan morgen als de natuur een beetje meewerkt met wilde dolfijnen zwemmen.

BLN_8792BLN_8804BLN_8905BLN_8965BLN_8988BLN_8997BLN_9091BLN_9162BLN_9321BLN_9574BLN_9773BLN_9878BLN_0164BLN_0168

1. Dineke:
    18 februari 2023
    Geweldige foto's weer ....wat is het daar prachtig 🥰 had al heel veel gezien van Johan en Marielle die daar in 2007 ...7 weken zijn geweest met een Camper.....maar prachtig om dit weer te volgen 👍
  2. Hendrike:
    18 februari 2023
    Geweldig wat jullie doen en beleven. Prachtige foto’s weer
  3. Neeltje Van Ees:
    Prachtige reis weer