Dag 17 - Kaikoura

19 februari 2023 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Als je in Kaikoura wakker wordt, dan weet je bijna zeker dat je zeedieren gaat zien. Uiteraard was dat vandaag ook voor ons het geval en we moesten er ook nog erg vroeg voor uit bed komen. De wekker ging vanmorgen om 04:30 uur en dat was geen minuut te vroeg want om 5:15 uur moesten we ons melden bij Kaikoura Dolphin Encounter voor de check-in van onze dolfijnen tour.

Half slaperig zaten we in de auto, en na 20 minuten waren we precies op tijd om in te checken. Na het inmiddels gebruikelijke passen van wetsuit, flippers en snorkelset, vertrokken we met de bus naar de haven waar de boot al op ons lag te wachten.

Tijdens het half uurtje dat we op zoek zijn naar de Dusky dolfijnen die in deze regio zwemmen, zien we een prachtig gekleurde zonsopkomst onder de verder strakblauwe lucht. Helaas is het water op dit moment nog niet kraakhelder (wat het blijkbaar normaal gesproken altijd is), wat nog de laatste naweeën van cycloon Gabrielle zijn.

En dan was daar het teken al dat we ons klaar moesten maken om het water in te gaan, omdat de dolfijnen gespot waren. Vanaf het achterdek sprongen we in het water, en zwommen richting de dolfijnen. Ondertussen moest je met geluid of zwembewegingen de aandacht van de dolfijnen trekken, het zijn namelijk nieuwsgierige dieren en komen dan vlak langs, boven en om je heen zwemmen.

Het is echt een geweldige ervaring om soms 3 of 4 wilde dolfijnen op 30-40 centimeter van je af te hebben. En mocht je het idee hebben om ze aan te raken, is dat kansloos. Ze bewegen 2 keer met hun staart en weg zijn ze.

Als de dolfijnen niet meer geïnteresseerd zijn, zwemmen ze weer verder, dat is voor de schipper sein om ons zo snel mogelijk weer op de boot te krijgen en ons op een andere plek weer te water te laten gaan.

In totaal kunnen we dit 4 keer doen, waarbij we elke keer wel interactie met dolfijnen hebben. Dat is eigenlijk best bijzonder omdat het ongetrainde en wilde dolfijnen zijn die op volle zee in principe zelf bepalen wat ze doen.

Tijdens het zwemmen ben je te veel bezig om foto’s of filmpjes te maken, maar gelukkig is daar nadat we ons op de boot weer hebben omgekleed ruim de gelegenheid voor. Vanaf dat moment begint eigenlijk onze tweede activiteit het spotten van de dolfijnen vanaf de boot met een camera in de hand.

Dat is niet moeilijk omdat de schipper de dolfijnen (op gepaste afstand) prima volgt, en het best een grote groep dolfijnen is. Onze gids geeft aan dat het ongeveer 300-350 Dusky dolfijnen zijn, wat ook vanaf de boot een prachtig gezicht is als ze gezamenlijk hun zwem en sprongkunsten laten zien.

Moe maar zeer voldaan gaan we weer naar onze cottage om nog even wat bij te slapen en later wat te chillen in de zon met uitzicht op zee. Het is vandaag 24 graden en met af en toe een zeewindje is het prima uit te houden onder de veranda.

Was dat dan alles voor vandaag? Nee, want aan het eind van de middag zijn we ook nog naar Kaikoura Peninsula geweest voor een wandeling langs de kust. Gisteren hadden we natuurlijk al veel zeehonden gezien vanaf een uitkijkpunt waar je van boven op de zeehonden keek. Op deze locatie kan je redelijk dicht bij de zeehonden komen, waarbij je ze uiteraard niet moet verstoren.

Ook dit was weer een unieke ervaring en er waren hier ook erg veel zeehonden, maar als je 1 minpunt zou mogen noemen is dat volgens Rosalie de “Zeehondenlucht”. Maar ja, ze wassen zich niet elke dag met zeep dus dan krijg je dat.

Al met al weer een prachtige dag, waar we ook nog de gelegenheid hadden om weer een beetje extra uit te rusten.

Morgen hebben we een reisdag waar we wat uitkijkpunten en een korte wandeling maken op weg naar Mount Cook NP. We zijn dan weer in het hooggebergte met gletsjers en eeuwige sneeuw. Op dit moment moeilijk voor te stellen maar het is toch echt zo.

BLN_0824BLN_1246BLN_1201BLN_0375BLN_1400BLN_1528BLN_1800DSC_0195BLN_2081DSC_0298DSC_0369

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Neeltje Van Ees:
    19 februari 2023
    Schitterend weer👍
  2. Corina:
    22 februari 2023
    Prachtig om te zien👍 dan is de natuur toch schitterend. Mooie belevenis!