Dag 21 - Mount Cook NP - Moeraki - Otaga Peninsula - Dunedin

23 februari 2023 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen waren we na een relax dag goed uitgerust, en dat kwam goed uit want vandaag vertrokken we al om 07:00 uur. Het zal namelijk een drukke en lange dag worden. Het was inmiddels ook droog geworden, en de weersvooruitzichten waren af en toe een pittige bui.

Als eerste kwamen we aan bij Moeraki Boulder Beach, we hadden vooraf gekeken hoe laat we daar ongeveer moesten zijn. Met laag getij zijn er op dit strand namelijk mysterieuze ronde bollen (concreties) te zien.

Deze bollen bestaan uit klei, slib en calciet. Ze zaten eerst vast in de kustlijn, maar door de golfslag tegen de kliffen is de zachtere omliggende steensoort verdwenen door erosie en de bollen op het strand terecht komen. We hebben ook nog een bol gezien die nog half in de kustlijn vast zat en over een tijdje ook op het strand terecht zal komen.

Waar we bij Moeraki Boulder Beach net voor een bui weer naar de auto liepen, zagen we bij Tunnel Beach net een zware bui aankomen voordat we aan de hike zouden beginnen. Beter even wachten in de auto dus, en een kwartiertje later was het al weer droog.

Tunnel Beach is een verborgen strandje dat wel een beetje doet denken aan Cathedral Cove, dat we eerder deze vakantie bezocht hebben.  Het turquoise water doet je denken dat je op een tropisch eiland zit, en het strand lijkt onbereikbaar vanaf de kliffen. Maar dan zie je dat ietwat verstopt een handgegraven tunnel (rond 1870) met 72 treden die je naar het strand leiden. We zagen op het strand zelfs een zeehond op de rotsen liggen luieren, erg leuk dus.

Nadat we boodschappen hadden gedaan en ingecheckt bij ons appartement, hebben we nog een klein uurtje de social media en het nieuws bekeken voordat we weer verder gingen. Tijdens het inchecken had de eigenaar ons veel tips gegeven die we over het algemeen wel wisten, maar hij gaf ook aan dat de steilste straat ter wereld in Dunedin zou liggen.

Nou dat wilden we natuurlijik wel even checken, want we hebben een paar jaar geleden in San Francisco over de Lombard Street gereden waarvan wij dachten dat dit de steilste straat ter wereld zou zijn. Toen we aankwamen bij Baldwin Street was hij echt mega steil, en niet zoals Lombard Street zigzaggend maar kaarsrecht.

We zijn uiteraard van beneden naar boven gelopen en het was met gemiddeld 35% steigingspercentage wel wat meer dan een kuitenbijtertje. Al nahijgend moesten we erkennen dat dit inderdaad heul erg steil was, en inderdaad de steilste straat ter wereld moest zijn.

Daarna zijn we naar het Otaga Peninsula zijn gereden. Dit is een schiereiland waar veel dieren te vinden zijn, en op weg naar de Albatros kolonie hebben we nog een tussenstop gemaakt bij Sandfly Bay. Hier zagen we 2 hele grote zeeleeuwen op het strand liggen, die lekker lagen te luieren in het zonnetje.

We konden hier echter niet te lang blijven want anders kwamen we te laat bij de Albatros kolonie, dus snel op weg naar Taiaroa Head waar de Albatrossen nestelen. Helaas ging het visitor center al snel na onze komst dicht, en konden we de Albatrossen niet van heel dicht bekijken. Maar we hebben deze gigantische vogels met een spanwijdte van 3 meter wel goed door de lucht zien zweven.

Op dezelfde locatie komen ook bij zonsondergang Little Blue Pinguins uit zee en gaan ze naar hun nesten om hun jongen te voeren. Dit kan alleen als je een tour boekt, en gelukkig hadden we dit al ruim van te voren gedaan want er moesten wel een aantal andere personen teleurgesteld worden die dit niet gedaan hadden.

Little Blue Pinguins zijn zoals de naam al doet vermoeden niet heel erg groot. Ze zijn rond de 25 centimeter groot en het is echt een prachtig gezicht als ze in groepjes terugkeren naar hun nesten. We hebben zo ongeveer 30 pinguïns gezien, en was echt het hoogtepunt van de dag om hier getuige van te zijn.

Inmiddels was het al rond 22:00 uur en moesten we nog drie kwartier naar ons appartement rijden. Vermoeid maar voldaan, van wat we allemaal gezien en gedaan hadden vandaag gingen we snel nog even douchen en naar bed want morgen staat weer een dag vol met nieuwe activiteiten en bezienswaardigheden voor de deur als we door The Catlins gaan rijden. Een gebied met veel bossen, watervallen en baaien.

BLN_4885BLN_4958BLN_5103BLN_5231BLN_5330BLN_5529DSC_0007DSC_0016BLN_5714BLN_6177BLN_6199BLN_6456BLN_6469BLN_6488BLN_6545BLN_6721BLN_6820

1. Hendrike:
    23 februari 2023
    Geweldig weer, wat jullie allemaal zien en meemaken. En wij reizen zo op afstand met jullie mee. Veel plezier nog
  2. Neeltje Van Ees:
    23 februari 2023
    Schitterend weer
    Ik geniet volop van de verhalen en foto’s
    Net als jullie