Dag 24 - Milford Sound

26 februari 2023 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Na Doubtful Sound van gisteren, gaan we vandaag naar Milford Sound en dit is (op de boottocht na) lekker op eigen gelegenheid te doen. Helemaal verzorgt is natuurlijk wel lekker, maar het is toch prettiger als je alles op je eigen tempo kan doen en de dingen die meer je interesse hebben daar kan je dan wat meer tijd aan besteden.

De weg naar Milford Sound, heel toepasselijk Milford Road, is vanaf Te Anau een weg van 110 kilometer slingerend over heuvels en door bosgebied. Het is dan ook echt een scenic drive met tal van uitzichtpunten en trailheads.

We hebben Elington Valley Lookout als het eerste korte stop uitgekozen. Het is hier nog vlak, maar in de verte zie je de bergen al opdoemen. Even kort een foto maken, en dan weer door naar de volgende tussenstop.

Mirror Lake is erg fotogeniek en geeft bij niet al te veel wind een prachtige weerspiegeling van de bergen die er achter liggen. Er staat vandaag niet al te veel wind, maar het is helaas nog wel zwaar bewolkt dus niet het perfecte plaatje maar wel de moeite waard om er even van te genieten.

Als we een half uur later bij Lake Gunn komen, is de bewolking zo goed als verdwenen, en kunnen we hier dan toch wel de mooie plaatjes schieten die we eigenlijk bij Mirror Lake hadden wil maken. Toen we daar waren, was er verder niemand en konden we optimaal genieten van niet alleen het prachtige uitzicht, maar ook van de serene rust die het geheel uitstraalde.

Toen we de Homer Tunnel uitreden, was het echter weer zwaar bewolkt, dat was wel jammer maar gaf ook weer een hele andere beleving van deze ongerepte omgeving.

De laatste tussenstop was 1855 Lookout, dit is een klein parkeerplaatsje in een van de haarspeldbochten waar je mooi uitzicht op de lagergelegen route met haarspeldbochten. Dit keer dus met een dikke wolkendeken die over de bergtoppen lag.

Omdat we onderweg er voor gekozen hadden om geen hike te gaan lopen bij Gertrude Saddle, waren we best wel vroeg bij Milford Sound aangekomen. We hebben eerst nog de Lake Shore Walk gewandeld, en zijn daarna op het bankje aan het eind van de pier gaan genieten van het uitzicht.

Langzaam maar zeker loste de bewolking op, en tegen de tijd dat we op de boot konden was het vrijwel onbewolkt. Heel bijzonder dat we zowel gisteren als vandaag zonnig en warm weer hadden in een gebied waar er vaker neerslag is dan dat het er droog is.

Nu hadden we begrepen dat het in het zuiden van het Zuidereiland eigenlijk al langere tijd erg droog is, wat dan weer jammer is met de hoeveelheid water die van de watervallen komt. Desalniettemin was de Lady Elizabeth Bowen, een waterval van 160 meter, erg imposant. Verder voel je je ook erg nietig als je tussen de steile rotswanden vaart, waarvan Mitre Peak met een hoogte van 1692 meter de hoogste is.

Op de terugweg in de auto waren we het er allemaal over eens dat hoewel Doubtful Sound wat groter is en je er meer van de serene rust kan genieten, de beleving van Milfort Sound toch wat hoger inschatten. Het is dan wel wat commerciëler en een stuk drukker, maar de vaargeul is een stuk smaller waardoor het nog meer indruk maakt.

Morgen verlaten we Fiordland NP en van de ongerepte natuur storten we ons in de uitdagende activiteiten van “The Adventure Capital of the World” zoals Queenstown ook wel genoemd wordt.

DSC_0006BLN_0367BLN_0393DSC_0053BLN_0499BLN_0574BLN_0641DSC_0123BLN_0899BLN_0903DSC_0171DSC_0217BLN_1129BLN_1321BLN_1461BLN_1516BLN_1671BLN_1699

1. Neeltje Van Ees:
    26 februari 2023