Dag 25 - Te Anau - Queenstown

27 februari 2023 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Na 2 prachtige dagen in de Sounds, verlaten we Te Anau om op weg te gaan naar Queenstown. Zoals gisteren al aangegeven wordt de stad ook wel “The Adventure Capital of the World” genoemd, en kunt hier tal van uitdagende activiteiten doen.

Na ongeveer 2 uur rijden komen we aan in Queenstown, waar het ons opvalt dat het inderdaad een drukke stad is met veel verkeer (en zoals op veel plekken in Nieuw-Zeeland, veel wegwerkzaamheden met bijbehorende omleidingen).

Vandaag staat een pittige hike op het programma, de Ben Lomond Track, die pal naast het centrum van de stad ligt. Het valt dan ook niet mee om een parkeerplek te vinden, na 3 parkeerterreinen te hebben afgereden vinden we gelukkig een plek voor de auto.

Maar als we uitstappen om onze wandelschoenen aan te doen, zien we dat het eigenlijk op een plek voor een grote camper staan. Het was inderdaad een ruime plek, dus liepen we even op het parkeerterrein om te kijken of er nog andere plekken beschikbaar waren maar er waren geen andere plekken meer beschikbaar.

Na kort overleg hebben we besloten om de auto toch maar te laten staan, want vrijwel de hele rij stond vol met personenauto’s op dergelijke plekken. Verder moesten we dan nog maar afwachten waar we de auto wel op een parkeerplaats voor een personenauto konden parkeren, omdat we merkten dat we niet de enige waren die naar een parkeerplek op zoek waren.

Het eerste gedeelte van de berg naar Bob’s Peak hoefden we niet te lopen, we hebben dat met de Sky Gondola gedaan. Het ritje was uiteraard erg leuk, en vanaf Bob’s Peak heb je een prachtig uitzicht over de stad en zijn ook nog leuke winkeltjes en eetgelegenheden.

Maar het uitzicht kan nog veel mooier worden, als je via de Ben Lomond Track naar Lomond Saddle loopt. We hebben dit natuurlijk gedaan, maar het was wel erg pittig om de 4 kilometer met gemiddeld 20% stijgingspercentage te volbrengen. Vanaf Lomond Saddle is het uitzicht nog spectaculairder, en kan je voor het eerst ook de ontzagwekkende toppen van Mt Aspiring NP (waar we later in de week naar toe gaan) zien.

Er is echter nog een overtreffende trap als je helemaal naar de top gaat, het pad (wat niet echt een pad meer is) wordt dan nog steiler want er rest dan nog een kilometer klimmen en klauteren over rotsblokken waarin er nog 400 meter geklommen moet worden. (40% stijgingspercentage)

Het was dan ook met afstand de zwaarste hike van onze vakantie tot nu toe, en we waren blij dat we op ons tandvlees de top hebben gehaald. De beloning was echter fenomenaal, wat een uitzicht! Genietend hebben we daar een tijdje uitgerust voordat we weer aan de terugtocht begonnen.

Heuvelaf ging het een stuk makkelijker, maar je moest toch wel goed uitkijken want het kost dan wel haast geen energie een misstap is zo gemaakt. Dat werd pijnlijk duidelijk toen we al op het relatief gemakkelijkste deel waar het pad vlak en goed toegankelijk was met een enkel steentje.

Dat steentje zag Rick helaas over het hoofd waardoor hij viel en daarbij zijn enkel blesseerde. Wat de schade precies is weten we nog niet, maar hopelijk valt het morgenochtend mee en heeft het niet veel consequenties voor het resterende deel van de vakantie.

Tot overmaat van ramp, hadden we ook nog een bekeuring voor “unautorized parking” zoals het op de bon stond. Gelukkig zijn de bekeuringen hier niet zo hoog als bij ons, want hij is maar 30 euro. Maar uiteraard wel zondegeld, waar we liever een lekker drankje voor hadden gehaald.

Onze nieuwe accommodatie is trouwens top, het is eigenlijk een complete villa met een gigantisch balkon en ook nog een privé hot tub. Een prima uitvalsbasis voor de komende 3 dagen!

BLN_1712BLN_1760BLN_1767BLN_1785BLN_1788BLN_1791BLN_1805BLN_1823BLN_1842BLN_1860BLN_1868BLN_1875BLN_1899BLN_1903BLN_1907BLN_1927BLN_1944BLN_1961BLN_1977DSC_0033

1. Lisanne:
    27 februari 2023
    Ziet er weer mooi uit!! En wat een huis zeg 😍
  2. Leendert & Marjolein +kids:
    27 februari 2023
    Gaaf zeg!!hopelijk heeft Rick niet al teveel last..🥺 balen joh!! Prachtig huis ook🤩