Dag 26 - Queenstown

28 februari 2023 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Aan het ontbijt was vanmorgen het belangrijkste topic, hoe is het met de enkel van Rick, en dat viel gelukkig niet tegen. De enkel was nog wel wat stijfjes maar al wel wat minder dik, en Rick kon redelijke soepel de kamer binnen lopen. Gisteravond was het meer strompelen, dus het ijzen en het dragen van een compressie kous had gelukkig wel zijn werk gedaan.

Om 08:00 uur hadden we vanmorgen al onze eerste afspraak, toen we door onze gids Del opgehaald werden bij het meetingpoint voor de Skippers Canyon 4WD vlak bij onze accommodatie.

Skippers Canyon Road staat bekend als een van de gevaarlijkste wegen ter wereld. Een onverharde weg van 17,4 kilometer, die meer dan 140 jaar geleden met de hand is uitgehouwen door mijnwerkers die op zoek waren naar goud.

De weg is erg smal en heeft steile afgronden en dat is dan ook de reden dat je het rijden over laat aan een ervaren gids die de do’s en de don’ts kent, waardoor je zelf ook maximaal kunt genieten van deze fantastische scenic drive. En dat was het zeker.

Del verzorgt al 30 jaar deze tour en kent het dan ook op z’n duimpje. Daarbij is hij ook een gezellige spraakwaterval, die ons ook veel informatie geeft over dit gebied. Hij was er zelf ook trots op dat hij wel drie woorden Nederlands kon: oliebollen, droppies en flappentapper. Wel een bijzondere combinatie overigens....

De 4 uur vlogen voorbij en regelmatig konden we uit de auto bij een uitzichtpunt, waarbij Del dus elke keer een informatief of leuk verhaal bij wist te vertellen. Dit gebied is, hoe kan het ook anders, een filmlocatie van LOTR geweest.

Skippers Bridge, een hangbrug van 96 meter uit 1901 over de Shotover River was erg bijzonder. De brug is ook te zien in Mission Impossible 6, waar Tom Cruise onder de brug door vliegt om zijn belagers af te schudden.

Daarna zijn we gelijk doorgereden naar Kawaru Bridge Bungy (hier is het commerciële bungy jumpen officieel begonnen), waar Rick zou gaan bungy jumpen. Omdat het hem niet verstandig leek om met een elastiek aan zijn enkels naar beneden te springen, heeft hij er met pijn in het hart toch maar van af gezien. Erg vervelend als je er zo lang naar hebt uitgekeken, en er door domme pech van af moet zien. Gelukkig krijgt hij wel een full refund, maar op dit moment is dat slechts een schrale troost.

Toen we terug bij onze accommodatie waren, hebben we ons voor het eerst deze rondreis opgesplitst. Rosalie en Rick bleven “thuis” om wat extra rust te pakken voor de enkel. Kees en Janneke gingen naar Glenorchy via een mooie scenic drive langs Lake Wakatipu.

Bij Glenorchy beginnen de Southern Alps, en daar zijn een aantal leuke viewpoints waar je de bergen van Mount Aspinal NP met eeuwige sneeuw en een aantal kleine gletsjers kunt zien. Alvast een voorproefje van wat ons aan het eind van de week van dichterbij te wachten staat.

Morgen kunnen we uitslapen en gaan we daarna als eerste met een Jetboat laagvliegen over Shotover River door Skippers Canyon die we vandaag van boven bekeken hebben.

DSC_0048BLN_2050BLN_2087BLN_2098DSC_0095BLN_2149BLN_2226BLN_2260BLN_2337BLN_2412BLN_2445BLN_2464DSC_0206BLN_2472DSC_0259BLN_2554

1. Ingrid Schaap:
    28 februari 2023
    Prachtige verhalen weer gelezen . Jammer dat je niet kon jumpen Rick maar wel verstandiger denk . Gelukkig is de schade niet te groot en kan je nog wel lopen . Wens jullie nog hele mooie dagen en kijk uit naar de volgende verhalen en mooie foto's
  2. Neeltje Van Ees:
    1 maart 2023