Dag 28 - Queenstown - Wanaka

2 maart 2023 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Gisteravond voor we naar bed gingen, moesten we toch nog even Pieter bellen. Want hoewel 01 maart bij ons er al bijna op zat, was de dag in Katwijk nog maar net begonnen. Pieter, een van de oppaskinderen van Janneke, is namelijk vandaag 6 jaar geworden. Zo laat op de dag nog een hoogtepunt van de dag voor Janneke om even met Charlotte, Pieter en Marc een half uurtje te kunnen beeldbellen.

Daarna zijn we snel gaan slapen, want vandaag vertrekken we weer uit Queenstown en gaan een goed uur rijden in noordelijke richting naar Wanaka. We willen daar Roy’s Peak Track gaan lopen, dat is de hike met de meeste hoogtemeters deze vakantie en in combinatie met het mooie weer (lees 26 graden) willen we eigenlijk zo vroeg mogelijk aan deze hike beginnen om de warmte zo veel mogelijk voor te zijn.

We vertrekken dan ook al om 07:15 uur en terwijl we de straat uitrijden ziet Kees dat er nog voor ruim 115 kilometer benzine in de tank zit terwijl de rit 75 kilometer is. Toch maar eerst even tanken in Queenstown, want we weten niet wanneer we een benzinestation tegenkomen.

Maar tegen de verwachting in, geeft de routeplanner aan de we niet door Queenstown heen moeten maar via Arlington een dorpje tegen Queenstown aan. Ach daar zullen ze ook wel benzinestations hebben dus rijden maar.

Jullie voelen hem misschien al een beetje aankomen, nou die kwamen we dus niet tegen en voor we het wisten reden we de bergen in op weg naar Wanaka. Wat nu te doen, het leek er op dat we het wel zouden halen dus doorrijden maar.

De weg was echter erg heuvelachtig en de benzinemeter daalde snel. Om geen paniek in de auto te krijgen hield Kees het maar voor zich, want omkeren was ook al geen optie meer. Uiteindelijk hebben we het met nog een paar druppels benzine in de tank gered, maar onderweg heeft Kees het wel spaans benauwd gekregen. Hij zag zich zelf al met een jerrycan in de hand een kilometer of 10 door de bergen lopen.

Eenmaal op de parkeerplaats van Roy’s Peak aangekomen, konden we gelukkig de auto op het allerlaatste plekje parkeren voordat we aan de 16 kilometer lange hike begonnen.

De hike zelf was niet zo heel bijzonder, je loopt in het begin over boerenland tussen de schapen door totdat je op een gedeelte komt waar vrijwel niets meer groeit en alleen maar rotsen, stenen af en toe een struik.

De reden dat we deze hike van 16 kilometer met 1350 hoogtemeters dan toch zijn gaan lopen is het viewpoint waar elke hiker in Nieuw-Zeeland zich wil laten vereeuwigen met een weergeloos uitzicht op Lake Wanaka en de bergen van Mount Aspinal NP.

Zeer regelmatig staat hier dan ook een lange rij wachtenden op hun beurt te wachten om op de foto te kunnen. Heel apart natuurlijk om na 8 kilometer en 1350 meter omhoog hiken, dat je dan in een file van wandelaars terecht komt.

Vandaag was dit ook het geval, en we hebben dan ook een klein half uurtje moeten wachten voordat we ons zelf ook konden laten vereeuwigen met dit uitzicht. Voordeel is dan wel dat je weer een beetje op adem kan komen voor het vervolg en de afdaling terug naar de parkeerplaats.

Het mooiste was echter dat Rick met zijn ingepakte enkel dit ook heeft kunnen doen. Hij moest er niet aan denken om op het parkeerterrein te moeten wachten tot we met fantastische verhalen terug zouden komen, dus verbeet hij de pijn. Grote klasse Rick!

Doordat we vanmorgen vroeger zijn vertrokken, en de hike ook wat sneller dan gedacht hebben gelopen, waren we vrij vroeg in het centrum van Wanaka.  We hebben boodschappen en zijn op een bankje aan het strandje gaan zitten.

Kees en Rick hebben nog een duik genomen in Lake Wanaka voordat we zijn gaan inchecken bij een wederom perfecte accommodatie. Hier bleek echter dat we vanavond geen pasta konden maken omdat er geen keukentje in was. Dat is echt het enige minpuntje als we dat zo mogen noemen, want alles voor het ontbijt van morgenochtend is er aanwezig en zelfs fruit.

Rick en Rosalie zijn toen maar nog even naar de supermarkt gegaan om wat vlees voor de bbq te halen, want die staat er namelijk ook. Op de terugweg zijn ze ook nog even op het strandje gaan liggen want de temperatuur was nog prima en Rosalie wilde (inmiddels more dressed for the occasion) toch ook nog even zwemmen in het gletsjermeer.

Na een heerlijk stokbroodje met smeerseltjes zijn we vlak voor zonsondergang naar The Wanaka Tree geweest. De wereldberoemde boom die in Lake Wanaka staat. Helaas is een paar jaar geleden door vandalisme de boom flink beschadigd, dus is de boom wat minder imposant dan hij geweest is maar hij staat nu wel in het blad en is een leuk klein boompje dat in het meer staat.

En nog was de dag niet voorbij want de bbq ging nog aan om van een lekker stukje vlees te genieten. Zo hadden we weer een dag vol met leuke dingen gehad, en moesten we toch echt naar bed want we blijven hier maar 1 nacht en gaan morgen weer op doorreis.

Een verplaatsingsdag langs de West Coast met veel uitzichtpunten en ook nog een aantal korte wandelingen met zeer diverse bezienswaardigheden weer.

BLN_3417DSC_0014DSC_0064BLN_3489BLN_3528BLN_3540BLN_3554BLN_3624BLN_3654BLN_3755BLN_3795DSC_0187BLN_3951

1. Leendert & Marjolein +kids:
    2 maart 2023
    Klinkt goed! Hopelijk gaat het snel weer wat beter met je enkel Rick, vervelend voor je.. maar ondanks dat toch meegeweest💪
  2. Joey Jansen:
    2 maart 2023
    Trots op je Rick! En natuurlijk ook op de andere💪🏻. Klinkt echt als genieten al de verhalen.
  3. Neeltje Van Ees:
    2 maart 2023
    Mooi verhaal weer en prachtige foto’s
  4. Marielle:
    5 maart 2023
    Wow wat mooi zeg! Hoop dat je enkel snel weer beter aanvoelt!! Die tank!! Had even een déjà vu😊! Geniet nog lekker van deze bijzondere reis! Liefs Johan Marielle Manu en Jem