Dag 02/03 - Houston - Ergens boven de Stille Oceaan

5 februari 2023

Na een lange dag van 31 uur (7 extra uren door reizen naar andere tijdzones) was het vannacht heerlijk om op een goed bed uit te rusten, en hebben daarna op het gemak een ontbijtje gepakt in ons hotel.

Houston is de stad waar Kees zo’n 20 jaar geleden, ruim een half jaar gewoond en gewerkt heeft. Dus wisten zo’n beetje wel wat de meest interessante bezienswaardigheden zijn voor een bezoek van 24 uur. De keuze is uiteindelijk gevallen op Johnson Space Center, waar veel te doen en te bezichtigen is en je veel te weten kan komen over de ruimtevaart.

Als eerste hebben we een wandelroute langs verschillende tentoongestelde items gelopen, waar je alles over de geschiedenis en ontwikkeling van de ruimtevaart te weten kon komen.

Vooral de raketten en landingscapsules uit het begin van de ruimtevaart waren interessant en je krijgt echt respect voor de astronauten die in op het oog krakkemikkige en kleine ruimteschepen met gevaar voor eigen leven de ruimte in geschoten werden.

Daarna hebben we een tour met een treintje gedaan over het terrein, waarbij we het trainingscentrum van de astronauten hebben bezocht, maar ook een grote hal die net groot genoeg was voor een Saturn V raket. Het was ooit bedoeling dat deze Saturn V raket ook de ruimte in zou gaan, maar doordat het Saturn programma werd stilgelegd wordt deze volwaardige raket nog alleen nog maar voor informatie doeleinden gebruikt.

Op het terrein stond ook nog een Boeing met een spaceshuttle er op, waar je ook zelf doorheen kon lopen. Met deze bijzondere combinatie werden landingen van de space shuttle getraind, en hoe dat in zijn werk ging was binnen in de shuttle en het vliegtuig uitvoerig uitgelegd met behulp van animaties en fysieke modellen.

Inmiddels was het al bijna weer tijd om richting het vliegveld te gaan, maar niet voordat we nog met behulp van een VR bril en een simulatie apparaat rondom en door het ruimtestation hebben gezweefd. We waren voor even echte astronauten

Op weg naar het vliegveld hebben we nog een korte stop gemaakt bij de Apple strore, waar Rick zijn bestelde laptop kon ophalen. Wie had dat gedacht dat Rick ooit zou overstappen naar een Apple. Welcome to the Apple family!

Omdat we geen internetverbinding konden krijgen en ook geen kaart hadden, werd het nog een hele puzzel om naar het vliegveld te rijden. Als je op gevoel in een stad met een wirwar van snelwegen, die niet al te best zijn voorzien van bewegwijzering, rij je dus al gauw 20 mijl om. Gelukkig waren we nog ruim op tijd om de auto in te leveren en in te checken, om op weg te gaan naar de derde stopover op weg naar Auckland, Sydney!

Doordat we een vliegreis van 17 uur gaan maken, maar ook de klok 17 uur vooruit gaan zetten, slaan we in principe de zondag over. We zijn zaterdagavond vertrokken komen maandagmorgen pas aan in Sydney. Op dit moment zitten we in het vliegtuig ergens op de Stille Oceaan, en maandag na een vliegreis van 17 uur gaan we heerlijk uitrusten van al dat vliegen en klok verzetten op Bondi Beach!

IMG_4747IMG_4751BLN_4717BLN_4738BLN_4746BLN_4754BLN_4776BLN_4815BLN_4826BLN_4853BLN_4862

1. Corinda:
    5 februari 2023
    Heel leuk om de reis zo mee te maken met jullie. Veel plezier hoor
  2. Leendert en Marjolein + kids:
    Gaaf👍
  3. Marielle:
    15 februari 2023
    Zo extra leuk om te zien als je er zelf ook bent geweest😊. Haalt weer even herinneringen op!
    Pittig die tijdverschillen en jetlags! Goed je rust nemen, is wel lastig als je veel wil zien!😀