Status voorbereiding Nieuw-Zeeland 2023 - 26 Oktober 2022

26 oktober 2022 - Katwijk aan Zee, Nederland

Het is toch wel onwerkelijk om maar een paar maanden na onze laatste rondreis, al weer druk met de voorbereidingen met de volgende rondreis bezig te zijn. Normaal gesproken willen we natuurlijk om het jaar een leuke rondreis maken, maar als gevolg van alle corona beperkingen is het nu ineens al binnen een jaar. Het nagenieten is dus wat korter, en de voorpret is er uiteraard niet minder om.

Kees had gelukkig afgelopen voorjaar aan de hand van de voorlopige planning al een (kosteloos te annuleren) overnachting geboekt, want hoewel de prijzen toen al flink waren gestegen is er in de afgelopen maanden nog een schepje bovenop gedaan. We hadden bijvoorbeeld in Wellington aanvankelijk 2 overnachtingen gepland, en voorlopig geboekt voor 293 euro. Toen we de bestaande reservering wilde reduceren tot 1 nacht, ging dat niet minder kosten maar zouden we nog 155 euro moeten bijbetalen. Dat hebben we uiteraard niet gedaan, en hebben dat inmiddels anders opgelost.

De laatste weken hebben we met z'n vieren al af en toe een avondje overleg gehad, om in overleg tot de leukste (en soms ook financieel aantrekkelijkste) route te komen. Erg leuk om met z'n allen rond de tafel, met een landkaart en lijstjes met attracties en activiteiten, te zitten en zo samen tot een ideale rondreis te komen.

Oorspronkelijk was het idee om vanuit Auckland op het Noordereiland naar Christchurch op het Zuidereiland te gaan, maar dat gaf wat complicaties met de huurauto. Het is namelijk (bij vrijwel alle) verhuurbedrijven niet toegestaan om met een huurauto de ferry te nemen als je hem niet inlevert op het eiland waar je hem ophaalt. Als we de oorspronkelijke route zouden aanhouden, moesten we de huurauto in Wellington inleveren voor we op de ferry zouden gaan en weer een nieuwe huurauto moeten ophalen als we in Picton aangekomen waren. Hierdoor zouden we bepakt en bezakt met onze bagage als voetgangers de oversteek maken, wat niet echt prettig is en bovendien waren we dan in totaal ook nog 1200 euro duurder uit. Uiteindelijk dus besloten om het laatste gedeelte van onze reis aan te passen waardoor we nu in Auckland beginnen maar ook weer eindigen, wel wat meer kilometers rijden in de laatste dagen maar wel meer gemak en financieel aantrekkelijker.

De lastigste noot om te kraken is echter het boeken van de vliegtickets, wat we helaas nog niet hebben kunnen afronden. Want wanneer is nu het beste moment om te boeken, want op het moment dat de tickets zo maar 500 euro duurder zijn heb je spijt dat je niet eerder hebt toegeslagen en hoop je dat er nog een herkansing voor ongeveer dezelfde prijs krijgt. Verder willen we graag een stopover maken, maar welke stad ga je dan kiezen. Hong Kong leek een ideale optie, waarbij we ongeveer halverwege een etmaal met een overnachting in deze dynamische stad zouden hebben. Op het moment dat we hadden besloten om hiervoor te gaan, zijn de prijzen voor deze route echter sky high geworden en zijn we naar alternatieven gaan kijken. Het lijkt er op dat het een stopover in Amerika gaat worden (Houston, Los Angeles of San Francisco), omdat we hier waarschijnlijk de beste verbinding en prijs voor kunnen krijgen. De afgelopen dagen is dat een aantal keer op een haar na gelukt, maar bleek tijdens het bevestigingsproces dat de bewuste aanbieding niet meer beschikbaar was. Het zal vast gaan lukken binnenkort, maar het kost wel veel energie om dagelijks de diverse opties te checken en zal dus veel gemoedsrust geven als we dit ook geregeld hebben.

Inmiddels is als gevolg van de stopover de rondreis inmiddels precies 5 weken geworden, waarbij Janneke wellicht een beetje gemengde gevoelens had. Natuurlijk heeft ze er veel zin in, maar 5 weken de oppas kinderen te moeten missen en is wel erg lang. Gelukkig hebben we tegenwoordig skype..... Het is nu eenmaal niet een bestemming waarvan je zegt, we doen een gedeelte deze keer en een volgende keer doen we de rest. Het zal voor ons alle 4 ongetwijfeld een "once in a lifetime" ervaring worden.

Op vrijdag 3 februari vertrekken we vanaf Schiphol naar een nog onbekende locatie, waar we een ongeveer een etmaal zullen verblijven en halverwege even kunnen bijkomen om de er voor te zorgen dat we eenmaal in Nieuw-Zeeland goed uitgerust aankomen.

Zaterdagavond 4 februari vertrekken we dan weer met een directe vlucht naar Auckland, waar we als gevolg van de tijdszones na 15 uur op maandagmorgen 6 februari in Auckland aankomen. Na een dag acclimatiseren in Auckland en een tweede rustige dag op Hot Water Beach gaat we Nieuw-Zeeland doorkruisen. Het zal ongetwijfeld een veel energie gaan kosten om alle indrukken en (af en toe zeer uitdagende) activiteiten te ondergaan, waardoor af en toe een dagje rust op een uitgezochte droomlocatie ook zeer welkom zal zijn.

Vermoeid maar voldaan zullen we dan op 8 maart in Auckland weer op het vliegtuig stappen, om zo snel mogelijk weer naar huis te vliegen en op 9 maart weer op Schiphol te l.

In de komende weken gaan we de laatste details verder uitwerken, en de benodigde reisdocumenten in orde maken.

Vanaf vandaag is het nog 100 dagen voor we vertrekken, op zich nog wel even maar voor je het weet is het zo ver!

1. Marieke Noort:
    26 oktober 2022
    Leuk dat jullie weer een reis aan het plannen zijn,ik ga jullie volgen hoor!!
  2. Marti:
    27 oktober 2022
    Wat een mooie reis zal dit weer worden. Succes met het plannen. 🤗