Dag 16 - El Paso - Santa Fe

22 mei 2022 - Santa Fe, New Mexico, Verenigde Staten

Vandaag hebben we een rustige dag voor de boeg, dus doen we vanmorgen rustig aan. Op het gemak ontbijten en daarna zetten we koers naar White Sands NP. Omdat El Paso tegen de Mexicaanse grens ligt, hebben we na een half uurtje weer een controle van de de Border Control. Dit keer hoeven we alleen onze paspoorten te laten zien, krijgen wat vragen over onze reisplannen van vandaag en het vervolg, en kunnen dan onze weg weer vervolgen.

Eenmaal bij White Sands NP aangekomen, zijn we eerst naar het visitor center gegaan voor eventuele bijzonderheden en of we wellicht een leuke herinnering zien voor in onze buffetkast in de kamer. Zowel geen bijzonderheden of hebbedingetjes, dus gaan we aan de scenic drive door het park beginnen.

Het park is een verzameling van duinen, echter niet van zand maar van gypsum. Dit zijn fijne gipskristallen, die een witte kleur hebben waardoor het van een afstand op sneeuw lijkt. De duinen omvatten een gebied van maar liefst 700km2 (en is daarmee het grootste gypsum veld ter wereld), waarvan er een gedeelte te bezoeken is via dit national park.

We rijden de park weg af, en stoppen op een aantal plaatsen waar we de duinen beklimmen en daar een stukje wandelen. Helaas staat er wel een stevige wind, waardoor het zich niet optimaal is, maar desondanks is het wel leuk om er rond te lopen. Er zijn veel mensen die een slee hebben meegenomen en daarmee van de duinen sleeën. Dit geeft toch wel een beetje het gevoel van een wintersport tafereel, met het verschil dat iedereen in korte broek en op blote voeten loopt.

Dan gaan we op weg naar ons hotel in Santa Fe, en net als gisteren rijden we daarvoor door een stuk niemandsland. Eerst zijn het grote vlakten met goudgeel gras en af en toe een boom, maar dat veranderd rond Santa Fe in heuvelachtig gebied met rode rotsen.

Lekker vroeg checken we in bij Hyatt Place, wat weer een garantie is voor een prima kamer. We luieren hier de rest van de middag en avond, en rusten zo ook een beetje extra uit van de drukke bezigheden van de afgelopen tijd.

Morgen gaan we weer fris en fruitig op stap, met een dag vol activiteiten en bezienswaardigheden op verschillende locaties. We beginnen dan met een wandeling in de Big Lava Tube Area van El Malpais NM!

1. Henny Lammers:
    23 mei 2022
    Mooie trip is dit hoor…Leuke foto’s ook.
    Nog even lekker genieten 🌵