Dag 05 - Yulee - Blowing Rock

11 mei 2022 - Blowing Rock, North Carolina, Verenigde Staten

Vandaag hebben we een dag voor de boeg met veel reizen, want na een aantal dagen in Florida gaan we nu op weg naar de Blue Ridge Mountains. Het vlakke landschap met hoge temperaturen laten we achter ons op weg naar de heuvels met groene bossen. En als de natuur er groen uit ziet, dan betekent dus dat er regelmatig neerslag valt en als we de weersverwachtingen mogen geloven dan zit dat er wel in voor de komende dagen. Maar ach, we zien het wel en proberen met betrekking tot het weer niet verder dan een dag te kijken.

Via de staat Georgia reizen we naar South Carolina waar we Congaree NP gaan bezoeken. Congaree NP is een nog een van de weinig overgebleven "floodplain forests", dit is een bosgebied dat regelmatig overstroomt (in dit park ongeveer 10 keer per jaar), waardoor er steeds weer nieuwe voedingsstoffen worden aangevoerd. De meest voorkomende bomen zijn de Loblolly Pine die wel 50 meter hoog kunnen worden en de Bald Cypres die vaak in het water staat en een verdikte onderkant (knee) van de stam heeft.

Nadat we eerst langs het visitor center zijn gegaan, en wat tips van de park ranger hebben gekregen, kunnen voor het eerst de wandelschoenen aan en gaan we de Weston Lake Loop hiken. Het eerste deel gaat over houten vlonders en daarna over moerasachtige paden waar je op de wat nattere plekken aardig wegzakt en vast zuigt. Als we bij het meer komen zien we vanaf een uitkijkpunt schildpadden in het Weston Lake, ze liggen heerlijk te zonnen op een boomstam of zijn aan het zwemmen.

Even verder aan het pad langs het meer liggen grote omgevallen boomstammen, die in uitnodigen om een mooie foto te maken in combinatie met de moerasachtige poelen. Kees en Ruben klauteren over de boomstammen om een mooie fotocompositie te krijgen maar daarbij gaat het voor Kees enigszins mis. De boomstammen zijn namelijk zodanig vermolmd dat hij er doorheen zakt en ruim een meter naar beneden valt terwijl zijn linkerbeen in de boomstam blijft hangen. Gelukkig op een paar schrammen en schaafplekken na heeft Kees er niets aan overgehouden, dus kunnen we gelukkig weer verder.

Als we een kwartiertje later op een andere lokatie wat foto's aan het maken zijn, merkt Kees dat hij zijn telefoon niet meer in zijn zak heeft. Dat kan dus eigenlijk alleen maar op de plek van de val liggen, omdat hij daar ondersteboven bungelde. Dus snel terug gelopen, en we moesten goed kijken om de telefoon daar te zien liggen, want alleen nog het blauwe zijkantje was nog te zien en de rest zat vastgezogen in het moeras. Hij moest alleen goed schoon gemaakt worden, want de modder zat echt overal.

Daar na zijn we weer verder gegaan, en hebben genoten van deze prachtige omgeving. Toen we bijna op het einde van de hiken waren, liepen we weer over de vlonders, en werden opgeschrikt doordat er ineens een slang in het midden van het pad lag. Nadat we er een foto van gemaakt hebben, zijn we er met een zo groot mogelijke boog omheen gelopen want hij hield ons goed in de gaten en we wisten natuurlijk niet hoe gevaarlijk hij was.

Verder hebben we ook nog verschillende kleuren hagedissen gezien en een fox eekhoorn, waardoor we dus los van de schrammen en schaafplekken weer een prachtige hike hadden gelopen en we eigenlijk veel langer dan aanvankelijk gedacht in het park zijn verbleven.

We waren al aardig op weg naar ons hotel in Blowing Rock, en stopten onderweg nog bij de Premium Outlets van Charlotte om nog wat te shoppen. Deze outlet was veel uitgebreider dan die van gisteren en we hebben toch weer aardig wat koopjes kunnen inslaan.

Het was inmiddels al laat toen we in Blowing Rock aankwamen, dit is een dorpje dat midden in de Blue Ridge Mountains ligt en schilderachtige uitzichten heeft. Morgen rijden we weer in zuidelijke richting over een van de mooiste wegen van Amerika, de Blue Ridge Parkway, om dit gebied te verkennen. Een heel andere wereld van bergen en bossen, waar we de komende dagen van gaan genieten.

1. Leendert en Marjolein + kids:
    12 mei 2022
    Pfff lekker allemaal. Ik had jullie wel willen ophalen 😜 grapje
  2. Jannet:
    Prachtige foto’s 👌
  3. Neeltje Van Ees:
    Goedenavond
    Inmiddels Wat zien jullie toch heel veel mooie maar ook engen dingen de foto’s zijn prachtig maar ook de schrik van de slang ( rillingen lopen over mijn rug)
    En gelukkig is het goed afgelopen met Kees na de val
    Nou vanuit een zonnig katwijk Groetjes
    En ik wacht met spanning op het volgende verhaal
    Gegroet alle