Dag 07 - Newport - Gatlinburg

13 mei 2022 - Gatlinburg, Tennessee, Verenigde Staten

Vanmorgen tijdens het ontbijt gebeurde er iets heel opmerkelijks. Janneke at namelijk haar bord niet leeg, en dat terwijl er vandaag ook zelfs pannenkoekjes waren. Er moest dus iets aan de hand zijn, was ze niet erg lekker of was er iets anders.

Na het ontbijt was het zoals gebruikelijk inladen van alle spullen in de auto, uitchecken en op weg naar de eerste bestemming. Janneke is normaal gesproken al niet de meest drukke persoon in de auto, maar vanmorgen was ze nog stiller. Dit alles was Kees opgevallen en hij vroeg of er iets aan de hand was, en toen kwam de aap uit de mouw. Gelukkig was ze in blakende gezondheid, maar had onze eerste activiteit toch al aardig zijn uitwerking op Janneke. Hoewel we al eerder hadden ge-ziplined, maakte ze zich er toch wel een beetje zorgen over.

Toen we bij Climb Works in Gatlinburg aankwamen, konden we gelijk inchecken en gewogen worden en moesten we nog even wachten voor we konden vertrekken. Al snel konden we onze harnassen aantrekken en met een buggy de bergen in, op weg naar de eerste zipline. Toen we aangekoppeld op het randje stonden van de eerste zipline, waren we uiteraard allemaal toch wel wat gespannen maar daar waren we gelukkig snel over heen. We hebben in totaal 6 zipline runs gedaan en daar tussen zaten ook 4 sky bridges. De 2 uur zijn voorbij gevlogen, en we hebben er weer van genoten!

Daarna hebben we wat boodschappen gehaald voordat we de Great Smoky Mountains in zijn getrokken. Vandaag was de dag van de langste hike op het programma, de Alum Cave Bluffs Hike naar Mount Leconte (de hoogste berg in de Great Smoky Mountain). Hoewel de dag fris was begonnen, was het inmiddels al weer een graad of 25 hoewel er al wel af en toe een stapelwolkje over kwam. Aan het eind van de dag zou er een kans op een regenbui zijn, maar dan hadden we deze hike al achter de rug.

Omdat dit niet alleen een lange, maar ook zware hiken is met zo'n 1000 hoogtemeters, gaf Janneke aan dat ze dit keer niet mee ging maar in en rond de auto met een goed boek zich wel zou vermaken. Kees en Ruben gingen dus samen op pad en liepen langs een kabbelend beekje richting Mount Leconte. Het uitzicht was prachtig langs de smalle paden die vlak langs de afgronden liepen. En hoewel we met een prima zonnetje vertrokken, kwam de bewolking toch wel snel opzetten en voelde we na ruim 6 kilometer de eerste druppels. Nou ja, een paar druppels daar smelt je niet van, maar liepen we wel wat steviger door richting de top die toch nog wel een kleine 2 kilometer lopen was. Het was echter snel gedaan met rustig druppelen en voor Kees en Ruben het wisten liepen ze in de stromende regen met onweer, zonder dat er ergens ook maar een plek om te schuilen was. Er zat niets anders op dan door te lopen naar de top, waar gelukkig een berghut stond waar we konden schuilen. We hadden echter alleen een t-shirt / singlet aan, dus hadden we het niet bepaald warm.

Na een half uurtje werd het nagenoeg droog en besloten weer te vertrekken, want we moesten voor het donker toch wel weer bij de auto komen. Maar eerst hebben we toch nog de laatste 200 meter naar het uitzichtpunt op de top gelopen, en daar was het uitzicht wel fenomenaal. Want met die donkere onweerswolken en wat zonneschijn in de verte zagen we dus waarom dit nationale park de Great Smoky Mountains heet. Al bibberend nog even gauw een paar foto's gemaakt, en toen zo snel mogelijk (wel de veiligheid in het oog houdend uiteraard) naar de auto gelopen. Het kabbelende beekje van de heenweg was overigens nu ook veranderd in een flinke stroming

In de auto zat Janneke natuurlijk al ongerust te wachten, maar zorgzaam als ze is lagen de handdoeken al klaar voor ons. Janneke had in de tussentijd haar boek al wel bijna uitgelezen, een erg spannend boek dat ze op Schiphol had gekocht.

Inmiddels was het toch al half 6 geworden en hadden we nog een zonsondergang voor later op de avond op het programma staan, helaas is dat letterlijk en figuurlijk in het water gevallen. De voorkeur ging uit naar zo snel mogelijk een warme douche of bad, en daar zijn Kees en Ruben weer heerlijk op temperatuur gekomen.

Als we de weersverwachtingen mogen geloven, dan wordt het morgen gewoon weer zonnig en gaan we verder met het verkennen van de Great Smoky Mountains!

1. Henny Lammers:
    14 mei 2022
    Lekker avontuurlijk allemaal.Maar Janneke; een boek lezen is ook vakantie hoor😉😀
  2. Neeltje Van Ees:
    14 mei 2022
    Goedenavond
    Hier inmiddels
    Wat een mooie maar ook spannende reis beleven jullie
    Geweldig
    Schitterende foto’s wederom
    Ik kijk weer uit naar het verhaal van morgen
    Groetjes vanuit een zonnig Katwijk