Dag 11 - Egmont NP - Wellington

13 februari 2023 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen ging om 5:00 uur de wekker, en we waren benieuwd of we de Pouakai Crossing konden gaan lopen. Toen we even op de veranda checkte was het inderdaad nog droog, en hoewel de weerapps het er niet over eens waren wanneer het zou gaan regenen hebben we de gok toch maar gemaakt om hem te gaan lopen.

Toen we aankwamen bij de trailhead begon het net licht te worden en was het nog steeds droog, dus snel maar op pad. De eerste 4 kilometer waren flink bergop, maar hadden we toch redelijk snel achter de rug. Bovenop de eerste bergtop was er inmiddels wel veel wind, maar nog steeds droog.

Dat veranderde toen we bergafwaarts liepen, toen het wat begon te druppelen. Een paar kilometer verder kwamen we aan op het laatste punt waar we nog konden afsnijden en snel op het eindpunt zouden zijn. Na wat twijfel hebben we toch maar besloten om de hike af te breken en direct naar het Visitor Center te gaan.

Hierdoor zijn we wel wat vroeger naar Wellington vertrokken, dat was dan weer een voordeel, maar uiteraard hadden we liever de hike helemaal uitgelopen.

Onderweg waren we toch wel benieuwd wat de ontwikkelingen met de cycloon Gabrielle zouden zijn. We moeten morgenochtend natuurlijk wel de overtocht kunnen maken.

Doordat we vanmorgen vroeger waren vertrokken, waren we nu wel lekker vroeg in ons hotel in Wellington. Maar we waren er nog maar net, toen we een vervelende email kregen dat onze overtocht was gecanceld.

Erg vervelend allemaal, en we zijn dan ook de rest van de dag druk bezig geweest met het regelen van van-alles-en-nog-wat voor de komende dagen. Het bleek namelijk dat de eerstvolgende afvaart waar we (met de auto) naar het Zuidereiland konden komen maandag 13 maart was. (over 5 weken dus, en dan zijn we al weer thuis)

Dat was dus geen optie, dus zijn we op zoek gegaan naar alternatieven waarbij we met het minste extra geld zo snel mogelijk op het Zuidereiland zouden komen en ook nog een auto ter beschikking hebben.

Op het moment van schrijven zijn er nog veel onzekerheden, we hebben tot nu toe alleen de ferry overtocht (zonder auto) op donderdag 16 februari geboekt en de 2 extra overnachtingen die we op het Noordereiland noodgedwongen moeten maken. We gaan trouwens weer terug naar Egmont NP, dat ligt het meest westelijk en daar lijkt het in ieder geval op woensdag beter weer te worden. We hopen dan op een herkansing voor de Pouakai Crossing.

Morgen zal vooral in het teken staan van het regelen van een huurauto op het Zuidereiland, en dat zal lastig genoeg zijn omdat er haast geen beschikbaarheid is. Verder hopen we ook van de reisverzekering te horen of we nog wat van de extra kosten terug zullen gaan krijgen.