Dag 11 - Egmont NP - Wellington

13 februari 2023 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen ging om 5:00 uur de wekker, en we waren benieuwd of we de Pouakai Crossing konden gaan lopen. Toen we even op de veranda checkte was het inderdaad nog droog, en hoewel de weerapps het er niet over eens waren wanneer het zou gaan regenen hebben we de gok toch maar gemaakt om hem te gaan lopen.

Toen we aankwamen bij de trailhead begon het net licht te worden en was het nog steeds droog, dus snel maar op pad. De eerste 4 kilometer waren flink bergop, maar hadden we toch redelijk snel achter de rug. Bovenop de eerste bergtop was er inmiddels wel veel wind, maar nog steeds droog.

Dat veranderde toen we bergafwaarts liepen, toen het wat begon te druppelen. Een paar kilometer verder kwamen we aan op het laatste punt waar we nog konden afsnijden en snel op het eindpunt zouden zijn. Na wat twijfel hebben we toch maar besloten om de hike af te breken en direct naar het Visitor Center te gaan.

Hierdoor zijn we wel wat vroeger naar Wellington vertrokken, dat was dan weer een voordeel, maar uiteraard hadden we liever de hike helemaal uitgelopen.

Onderweg waren we toch wel benieuwd wat de ontwikkelingen met de cycloon Gabrielle zouden zijn. We moeten morgenochtend natuurlijk wel de overtocht kunnen maken.

Doordat we vanmorgen vroeger waren vertrokken, waren we nu wel lekker vroeg in ons hotel in Wellington. Maar we waren er nog maar net, toen we een vervelende email kregen dat onze overtocht was gecanceld.

Erg vervelend allemaal, en we zijn dan ook de rest van de dag druk bezig geweest met het regelen van van-alles-en-nog-wat voor de komende dagen. Het bleek namelijk dat de eerstvolgende afvaart waar we (met de auto) naar het Zuidereiland konden komen maandag 13 maart was. (over 5 weken dus, en dan zijn we al weer thuis)

Dat was dus geen optie, dus zijn we op zoek gegaan naar alternatieven waarbij we met het minste extra geld zo snel mogelijk op het Zuidereiland zouden komen en ook nog een auto ter beschikking hebben.

Op het moment van schrijven zijn er nog veel onzekerheden, we hebben tot nu toe alleen de ferry overtocht (zonder auto) op donderdag 16 februari geboekt en de 2 extra overnachtingen die we op het Noordereiland noodgedwongen moeten maken. We gaan trouwens weer terug naar Egmont NP, dat ligt het meest westelijk en daar lijkt het in ieder geval op woensdag beter weer te worden. We hopen dan op een herkansing voor de Pouakai Crossing.

Morgen zal vooral in het teken staan van het regelen van een huurauto op het Zuidereiland, en dat zal lastig genoeg zijn omdat er haast geen beschikbaarheid is. Verder hopen we ook van de reisverzekering te horen of we nog wat van de extra kosten terug zullen gaan krijgen.

1. Heleen:
    13 februari 2023
    Wat een drama zeg. Hopelijk gaat het nog wel lukken om een auto te huren.
  2. Leendert en Marjolein + kids:
    13 februari 2023
    Pfff lekker verhaal allemaal. Maar komt vast goed!
  3. Leendert & Marjolein +kids:
    13 februari 2023
    O, dat is vervelend zeg! Succes met zoeken en regelen van een huurauto. 🤞
  4. Aad:
    13 februari 2023
    Wat een verhaal, ja zo’n cycloon verwacht je natuurlijk niet 1,2,3. Hopelijk kunnen jullie de reis nog wel enigszins vervolgen. Beter wel veilig aan land blijven met die cycloon in de buurt. Succes met zoeken en wat er ook gebeurd….
  5. Hendrike:
    13 februari 2023
    Nou jammer dat het zo loopt, succes met het regelen
  6. Marti:
    Mooie verhalen weer. Stay safe!! Slecht weer op komst
  7. Wynand:
    13 februari 2023
    Good Luck with this Kees. Hope all will work out ok!
  8. Ronalda en Bert:
    13 februari 2023
    Oei dat zijn echt onvoorziene strubbelingen. We hopen met jullie dat de storm mee gaat valllen en dat de reis snel vervolgd kan wordt. Good luck!
  9. Kees, Janneke, Rosalie en Rick:
    14 februari 2023
    Allemaal bedankt voor de meelevende berichten, we blijven uiteraard positief en zullen elke kans aanpakken om zo snel mogelijk weer in de echte vakantie modus te komen!
  10. Marielle:
    15 februari 2023
    Wat onwijs vervelend dat jullie zo veel tijd moeten verliezen!!