Dag 12 - Wellington - Stratford

14 februari 2023 - Stratford, Nieuw-Zeeland

Toen we vanmorgen wakker werden was het goed om te merken dat er zo veel bezorgde mensen met ons mee leefden, natuurlijk zijn we teleurgesteld dat we onze reis voorlopig niet kunnen vervolgen en het meest vervelende is uiteraard de onzekerheid. We hebben op dit moment echt geen idee, hoe en wanneer we op het Zuidereiland gaan komen en onze reis kunnen vervolgen. Maar uiteraard is het belangrijkste dat we een veilige plek hebben tijdens dit natuurgeweld.

Inmiddels was het ook bij ons in Wellington flink noodweer geworden, en konden we ons eindelijk voorstellen waarom onze overtocht is gecanceld. Gisteravond zag het er totaal niet naar uit dat het ook bij ons slecht weer zou worden, de spreekwoordelijke stilte voor de storm dus.

Vanaf 08:00 uur konden we een aantal opties die we bedacht hadden opbellen, we hadden namelijk kunnen regelen dat we als voetgangers op donderdagmiddag op de ferry konden. Dus hadden we alleen nog maar een nieuwe huurauto voor het Zuidereiland nodig, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan.

De bekende verhuurbedrijven hadden sowieso geen beschikbare auto’s, dus hebben we ook maar gekeken naar de verhuurbedrijven waar we normaal gesproken eigenlijk niet naar kijken. En bij 2 van deze verhuurbedrijven leek het dat ze een huurauto voor ons beschikbaar hadden, maar 2 telefoongesprekken en 5 minuten later bleek dat deze ook geen optie zouden zijn. Er was dus echt geen enkele huurauto beschikbaar, en kon de optie van te voet op de veerboot ook de prullenbak in.

Ons plan B was (en is nog steeds) de huurauto op 20 februari in te leveren in Auckland, dan met het vliegtuig naar Christchurch te vliegen, waar op dit moment nog wel een huurauto beschikbaar is. Aan het einde van onze vakantie kunnen we dan via Christchurch weer naar Auckland vliegen, waar onze terugreis zal beginnen. Op zich een goed plan waar we wel 5 dagen vakantie anders voor moeten inplannen, maar de grootste con is eigenlijk het financiële gedeelte van dit plan. We weten namelijk nog niet wat er wel en niet vergoed gaat worden door de verzekering, maar als het echt niet anders kan….

Net voordat we vertrokken werden we echter gebeld door Bluebridge, de ferry maatschappij, dat de verwachting was dat op woensdag 15 februari de afvaarten weer opgestart gaan worden, en dat we op de wachtlijst konden komen als er een of meerdere plekken vrij zouden blijven. Het is in deze situatie best aannemelijk dat dit het geval zal zijn, we zullen daarvoor wel in de terminal aanwezig moeten zijn zodat we direct ingescheept kunnen worden.

We kregen gelijk weer hoop op een spoedige voortzetting van ons reisschema, en hebben ons voorgenomen om vol voor deze optie te gaan. Mocht het zaterdag nog steeds niet gelukt zijn dan hebben we altijd nog optie B.

Vanmiddag zijn we weer in Stratford, waar we 2 overnachtingen geboekt hebben, met de gedachte om morgen als het weer op deze locatie is opgeknapt wat te kunnen wandelen. Dat gaat dus niet gebeuren, want vannacht gaan we al terug naar Wellington waar we om 05:00 uur voor de deur willen liggen om maar zo hoog mogelijk op de wachtlijst te kunnen staan. We zullen naar verwachting niet de enigen zijn met dit plan…..

A59FBC04-6972-4F06-A6C6-853311AE0EDC

1. Marieke Noort:
    14 februari 2023
    Gelukkig zijn jullie veilig, ik schrok even toen ik alle berichten over het noodweer las!
    Wel balen van jullie eigenlijke plannen,maar hopelijk morgen toch een kans om overtocht te maken,heel veel succes!
  2. Ingrid Schaap:
    14 februari 2023
    Wat een tegenvallers weer .. gelukkig zijn jullie de storm goed doorgekomen . Hopelijk gaat het lukken met de overtocht en de huurauto .. en kunnen jullie inderdaad weer in de vakantie modus komen . al dat geregel en onzekerheid wordt je niet vrolijk van ..
  3. Corina:
    14 februari 2023
    Wij duimen voor jullie dat het de 15e gaat lukken.
  4. Neeltje Van Ees:
    15 februari 2023
    Gelukkig gaat het goed met jullie vanwege de storm
    Nu hopen dat de overtocht ook goed komt succes